Volkswagen e-Golf
VW Golf er Norges desidert mest solgte bil, noe ikke minst den elektriske utgaven bidrar sterkt til.
El Prix vinter 2020
El Prix sommer 2020
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
Merk dette er en gammel artikkel, e-Golf er gått ut av produksjon og erstattet med andre alternativer fra VW.
I starten hadde e-Golf relativt lite batteri og kort rekkevidde, men nå er dette økt, slik at du skal kunne kjøre 300 kilometer etter NEDC-standarden på et fulladet batteri.
En elektrisk utgave av Golf er så å si identisk med en tradisjonell Golf med bensin eller dieselmotor. Det vil si et svært godt førermiljø, mye kjørekomfort og plass til tre i baksetet. Den mest merkbare forskjellen er et litt mindre bagasjerom, og en litt kjappere akselerasjon.
Bilen levers nå også i en litt dyrere Exclusive-utgave med mer utstyr som standard. Forbrukerrådet har kåret elbil-garantien til VW til Norges beste.
Test av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
VW e-Golf bruket under vinterens test i 2020 40 minutter på å lade fra 4 til 83 prosent.
Volkswagen e-Golf
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
Volkswagen e-Golf lader med 40 kW på en CCS-lader. Volkswagen selv oppgir at bilen bruker 45min på å lade fra 0 til 80 prosent når du lader på en hurtiglader som gir 50kW.
Bilen bærer ikke preg av å slite med å lade på vinteren. Den holder effekten jevnt over nesten hele ladesesjonen og avslutter ved 80 prosent på 30 kW.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Pris for testbil
284 400 kr
Rekkevidde (WLTP)
231 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
15.7 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Under sommertesten 2020 brukte VW e-Golf 36 minutter på å lade fra 10 til 80 prosent.
Volkswagen e-Golf
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
Volkswagen e-Golf lader med 40 kW på en CCS-lader. Volkswagen selv oppgir at bilen bruker 45min på å lade fra 0 til 80 prosent når du lader på en hurtiglader som gir 50kW.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Pris for testbil
284 400 kr
Rekkevidde (WLTP)
231 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
15.7 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?