NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: Tesla Model X LR 2020

Tesla Model X går nesten 13 mil lengre på sommeren sammenlignet med på vinterføre, viser NAF og Motors rekkeviddetest.

Vinter

Oppgitt for testbil

507 km

Rekkevidde (WLTP)

22.6 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

419.6 km

Rekkevidde målt vinteren 2020

21.7 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2020

Sommer

Oppgitt for testbil

507 km

Rekkevidde (WLTP)

22.6 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

546.7 km

Rekkevidde målt sommeren 2020

17.3 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2020

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Tesla Model X LR 2020
  • Vi har testet bilen både på vinterføre og sommerføre.
  • Hva som faktisk skjer når bilen går i strømsparemodus.

Rekkevidde om sommeren

Sommeren 2020 testet vi Tesla Model X Long Range med 507 kilometer WLTP-rekkevidde. Testbilen er utstyrt med dekk og felg av dimensjonen 255/45R20 foran og 275/45R20 bak. Software-versjon: 2020.16.2.1. Pris på testbilen er 906.232 kroner.

Elbilen kjørte over tre mil lenger enn oppgitt WLTP

Rekkeviddetesten vi utførte ble kjørt i Standard Mode, men uten å være aggressiv på gassen. Bilen kan settes i såkalt Chill Mode, som reduserer akselerasjonen noe, men samtlige Tesla-modeller i denne testen ble stilt inn i Standard Mode.

Vi startet testen i Oslo i strålende sol, 20 grader og vindstille. Utover dagen steg temperaturen og vi kjørte lenge i over 25 grader.

Vi startet med 545 km projected range. Underveis målte vi forbruket til 17, 2 Wh/km ved Ringebu – før klatringen til Dombås og Hjerkinn.

Model X dundret forbi der den stanset i vinterens rekkeviddetest, og fortsatte ned fra fjellet og nordover mot Otta igjen.

Vi siktet oss inn på ladestasjon på Otta, og kjørte frem og tilbake på E6 i 60 km/t for å tømme den siste prosenten. Vi parkerte ved hurtigladeren med 0% og 3 kilometer igjen. Da hadde vi kjørt 546,7 kilometer. Gjennomsnittlig forbruk under testen var 17,3 Wh/km.

Rekkevidde om vinteren

Vinteren 2020 testet vi Tesla Model X LR. Testmodellen var utstyrt med 20 tommers dekk. Testen ble gjort uten forvarming av batteri eller kupé. Det er mulig å forvarme batteri og kupé i Tesla Model X via bilens app eller kjørecomputer. Forvarming kan bidra til å øke rekkevidden på vintertid.

Elbilen kjørte kortere enn oppgitt WLTP

Rekkeviddetesten ble kjørt i Standard Mode, men uten å være aggressiv på gassen. Bilen kan settes i såkalt Chill Mode, som reduserer akselerasjonen noe.

Bilen gikk nest lengst i vinterens rekkeviddetest. Likevel havnet den et godt stykke under den oppgitte rekkevidden (WLTP). Det kan være flere årsaker til det. Vi kjørte en relativt krevende løype med mye stigning mot slutten. Det var sludd og snøvær hele veien. De siste milene ble kjørt i nysnø. Først fra Hjerkinn til Folldal med ca 5-10 cm snø i veien. Deretter med ytterligere mer nysnø omlag 10-15 cm fra Folldal til bilen stoppet på vei Fv 27. Det ble også kaldere etterhvert med minus 6 som det kaldeste oppe på fjellet.

Det er verdt å merke seg at forbruket var relativt lavt til å være en så diger bil.

15. januar 2021

Les også


Fant du det du lette etter?