0

Test av lading: Tesla Model X LR 2020

Tesla Model X Long Range ladet fra 9 til 80 prosent på 50 minutter i vår ladetest.

Ladeeffekt (kW) vinter (9-80%)
Ladeeffekt (kW) sommer (7-80%)

Slik hurtiglader Model X LR

Tesla Model X kan lade på Tesla sine egne Superchargere eller med adapter til CCS. Ved bruk av adapter kan du oppleve noe lavere effekt enn på Teslas supercharger.

Akkurat hvor mye effekt du eventuelt mister med å lade med adapter ville vi teste i sommerens ladetest.

Vi gjennomførete ladetesten på Vinstra Supercharger og Ionity på Dal. Vi sørget for batterikondisjonering ved å plotte inn ladestoppet i navigasjonen på forhånd. Bilen ble ladet på egen stolpe på Vinstra Supercharger. Før ladingen på Ionity plottet vi inn Nebbenes som destinasjon.

Vi brukte 49 minutter på å lade fra 8 til 80 prosent på Ionity. Til sammenligning brukte vi 52 minutter på å lade fra 7 til 80 prosent på Supercharger på Vinstra.

Vi når en høyere toppeffekt på Tesla sitt eget ladenettverk. Vi registrerte 140 kW mot 129 kW his Ionity.

I begge tilfellene ble effekten redusert ved rundt 30 %.

Under vintertesten brukte vi 50 minutter på å lade fra 9 til 80 prosent. I vinter holdt effekten seg høyere over en lengre periode sammenlignet under sommerens to tester.

Slik fungerer ladetesten

Ladetesten blir gjort etter at bilene har kjørt aktivt på motorvei i to timer. De har så kjørt rett til ladestasjonen, uten å stå i kø og vente på plass.

  • Vi tester hvor raskt bilene lader fra 10 til 80 prosent.
  • Vi måler høyest og gjennomsnitlig effekt av det bilen mottar.
  • Alle bilene lades på Ionity med unntak av Tesla som lades på Supercharger V3.

Slik gjør vi utregningene

Utregningene for kostnader knyttet til lading er beregnet ut ifra ladekurven og forbruket registrert under elbiltesten. Prisene forutsetter at batteriet lades fra under 10 prosent og er så driftsvarmt som mulig.


Fant du det du lette etter?