0

Ladetest Tesla Model X LR 2020

Tesla Model X Long Range ladet fra 9 til 80 prosent på 50 minutter i vår ladetest.

Vinter

Målt av NAF

50 minutter

Ladetid 9-80% målt 2020

141 kW

Maks effekt målt ved lading 2020

Sommer

Målt av NAF

52 minutter

Ladetid 7-80% målt 2020

140 kW

Maks effekt målt ved lading 2020

Ladekurve Tesla Model X
kW (effekt) vinter (9-80%)
kW (effekt) sommer (7-80%)

Slik hurtiglader Model X LR

Tesla Model X kan lade på Tesla sine egne Superchargere eller med adapter til CCS. Ved bruk av adapter kan du oppleve noe lavere effekt enn på Teslas supercharger.

Akkurat hvor mye effekt du eventuelt mister med å lade med adapter ville vi teste i sommerens ladetest.

Vi gjennomførete ladetesten på Vinstra Supercharger og Ionity på Dal. Vi sørget for batterikondisjonering ved å plotte inn ladestoppet i navigasjonen på forhånd. Bilen ble ladet på egen stolpe på Vinstra Supercharger. Før ladingen på Ionity plottet vi inn Nebbenes som destinasjon.

Vi brukte 49 minutter på å lade fra 8 til 80 prosent på Ionity. Til sammenligning brukte vi 52 minutter på å lade fra 7 til 80 prosent på Supercharger på Vinstra.

Vi når en høyere toppeffekt på Tesla sitt eget ladenettverk. Vi registrerte 140 kW mot 129 kW his Ionity.

I begge tilfellene ble effekten redusert ved rundt 30 %.

Under vintertesten brukte vi 50 minutter på å lade fra 9 til 80 prosent. I vinter holdt effekten seg høyere over en lengre periode sammenlignet under sommerens to tester.

Slik får du mest ut av hurtigladingen

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri. Hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade, spiller også inn.

Ladingen foregår ofte sakte i starten og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Slik gjorde vi testen

Under sommertesten ladet vi alle bilene under optimale elbilforhold, og det var mellom 15 og 20 varmegrader. Alle bilene ble kjørt i to timer før ladetesten, slik at vi sørget for at alle bilene hadde driftsvarmt batteri før lading.

Under vintertesten ladet vi alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og 2 minusgrader, og her sørget vi også for at de hadde driftsvarmt batteri før lading.

Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity.

11. januar 2021

Les også


Fant du det du lette etter?