Test av rekkevidde: Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model 3 LR kjørte hele 208 kilometer lengre om sommeren sammelignet med vinterføre, viser NAF og Motors rekkeviddetest.
Vinter
Oppgitt for testbil
560 km
Rekkevidde (WLTP)
17 kWh/100km
Forbruk (kWh/100km)
Målt av NAF
404.4 km
Rekkevidde målt vinteren 2020
18.5 kWh/100km
Forbruk målt vinteren 2020
Sommer
Oppgitt for testbil
560 km
Rekkevidde (WLTP)
17 kWh/100km
Forbruk (kWh/100km)
Målt av NAF
612 km
Rekkevidde målt sommeren 2020
11.9 kWh/100km
Forbruk målt sommeren 2020
Dette tester vi:
- Den faktiske rekkevidden til Tesla Model 3 LR 2020
- Vi har testet bilen både på vinterføre og sommerføre.
- Hva som faktisk skjer når bilen går i strømsparemodus.
Rekkevidde om sommeren
Sommeren 2020 testet vi Tesla Model 3 LR 2020 sin rekkevidde. Testbilen er firehjulsdrevet og har Long Range-batteriet, altså det største. Tesla oppgir ikke hvor stort batteriet er i kWt. Bilens dekk var i dimensjonen 245/45 ZR18.
Elbilen kjørte over fem mil lenger enn oppgitt WLTP
Sommerens test ble kjørt under optimale forhold med en temperatur mellom 20 og 25 grader og vindstille. Vi målte et forbruk på 11,9 kWt/100 km i snitt på hele turen, som inkluderte stigning opp til Dombås og videre til Rondane.
Tesla Model 3 LR kjørte 612 kilometer i sommertesten. Det er 52 kilometer mer enn den oppgitte WLTP-rekkevidden på 560 kilometer. I denne testen ble ikke bilen kjørt langt etter 0 kilometer rekkevidde igjen, og heller ikke kjørt til den stopper av seg selv. Hvis du vil lese hvordan bilen oppfører seg når den kjøres til den stopper selv, les vår vintertest av bilen.
Bilen mister noe kraft i pådraget når det nærmer seg 0 prosent batteri igjen.
Tesla Model 3 LR sløser ikke med varslene når batteriet begynner å bli tomt. Men med 10 prosent eller mindre igjen kommer varslene hyppig. Til forskjell fra andre elbiler vet Tesla hvor Teslas ladestasjoner er, og foreslår konkret nærmeste og tryggeste valg både på vinterføre og sommerføre.
Rekkevidde om vinteren
Vinteren 2020 testet vi Tesla Model 3 LR 2020 sin rekkevidde. Bilen ble testet med 19 tommers dekk. Testen ble gjort uten forvarming av batteri eller kupé. Det er mulig å forvarme batteri og kupé i Model 3 via bilens app eller kjørecomputer. Forvarming kan bidra til å øke rekkevidden.
Elbilen kjørte kortere enn oppgitt WLTP
Vinterens test ble startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det, men streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.
Tesla Model 3 LR skal ha et WLTP-forbruk på 16 kWt/ 100 km.
I vinterens test kjørte Model 3 tom for strøm etter 404,4 kilometer.
Les også
Fant du det du lette etter?