NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: Tesla Model 3 Long Range (2022)

Tesla Model 3 Long Range AWD kjørte 521 kilometer i verdens største elbiltest av vinterrekkevidde. Det er 93 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Vinter

Oppgitt for testbil

614 km

Rekkevidde (WLTP)

14.7 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

521 km

Rekkevidde målt vinteren 2022

14.8 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2022

Sommer

Oppgitt for testbil

Målt av NAF

null km

Rekkevidde målt sommeren 2022

null kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2022

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Tesla Model 3 Long Range.
  • Vi har testet bilen på vinterføre og skal teste den på nytt til sommeren.
  • Hva som skjer når bilen går i strømsparemodus.

Rekkevidde om vinteren

Det er tredje gang vi tester Tesla Model 3 om vinteren. Siden vi testet Model 3 for første gang vinteren 2020 har rekkevidden økt fra 560 til 614 kilometer, og bilen har blant annet fått varmepumpe for å bedre rekkevidden i kaldere temperaturer.

Tesla oppgir WLTP-rekkevidden for Model 3 å være inntil 491 og 614 kilometer. Rekkevidden avhenger av hvilken batteripakke og hvilket utstyrsnivå du velger. Tesla oppgir ikke størrelsen på batteripakken.

Vår testmodell Long Range Dual Motor har en WLTP-rekkevidde på 614 kilometer og WLTP-forbruk på 14,7 kWt/100 kilometer. Da er bilen utstyrt med dekkene Viking Contact 7 215/50 R19 fra Continental. Prisen på testbilen er 434 500 kroner.

Tesla Model 3 er tilpasset nordiske forhold ved at varmepumpe er standard.

Rekkeviddetesten gjennomføres uten forvarming av kupé eller batteri, men bilen kan forhåndsvarmes fra app eller direkte i bilen. Forvarming av batteri og kupé vil ha en positiv innvirkning på forbruket.

Tesla Model 3 LR(2022) kjørte 521 kilometer

Tesla Model 3 Long Range (2022) ble testet vinteren 2022. Rekkeviddetesten ble kjørt under relativt milde vinterforhold, med tørre veier gjennom store deler av testen. Temperaturen var mellom 0 til minus 10 grader.

Tesla Model 3 LR (2022) kjørte totalt 521 kilometer. Det er 93 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 424 kilometer.

Totalt var gjennomsnittsforbruket i testen 14,8 kWt/100 kilometer.

Et NAF-medlemskap gir deg trygghet på veien og sparer deg for penger

Få mer informasjon!

Slik oppleves det å kjøre tom for strøm i rekkeviddetesten

Vår testsjåfør meldte om hastighetsbegrensninger som den mest merkbare effekten da Tesla Model 3 Long Range (2022) gikk i strømsparemodus.

Ved 20 prosent gjenstående batterikapasitet koblet varmeapparatet ut/ned og batteri-ikonet gikk fra grønt til oransje. Ved 475 kilometer viste rekkevidden null kilometer rekkevidde for første gang. Da var bilen på toppen av Venabygdsfjellet og etter nedturen hadde 10 kilometer ekstra rekkevidde blitt generert. Da hadde bilen gått 480 kilometer.

Sjåføren rapporterte videre om at bilen gikk ned til å vise 0 kilometer rekkevidde ved 501 kilometer uten å miste fart og fortsatte ytterligere 20 kilometer før den de siste to-tre kilometerne fikk begrensninger på hastigheten, før den stoppet mykt.

Bilen stoppet på 253 meter over havet.

26. januar 2022

Les også


Fant du det du lette etter?