NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: Tesla Model 3 Standard Range Plus

Tesla Model 3 Standard RangePlus RWD 2021 kjørte 346 kilometer i verdens største elbiltest av vinterrekkevidde. Det er 102 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Vinter

Oppgitt for testbil

448 km

Rekkevidde (WLTP)

14 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

346 km

Rekkevidde målt vinteren 2022

15.4 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2022

Sommer

Oppgitt for testbil

448 km

Rekkevidde (WLTP)

14.2 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

454.4 km

Rekkevidde målt sommeren 2021

12.2 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2021

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Tesla Model 3 Standard Range Plus (RWD).
  • Vi har testet bilen på sommerføre og på vinterføre.
  • Hva som skjer når bilen går i strømsparemodus.

Rekkevidde om vinteren

Tesla Model 3 kommer i to utgaver - standard range og long range. Hovedforskjellene på de to utstyrsvariantene er drivhjul, rekkevidde og ladehastighet. Vi tester både standard range og long range i NAF og Motors test av elbiler.

Tesla oppgir WLTP-rekkevidden for Model 3 til å være mellom 491 og 602 kilometer. Rekkevidden avhenger av hvilken batteripakke og hvilket utstyrsnivå du velger. Tesla oppgir ikke størrelsen på batteripakken.

Vår testmodell Tesla Model 3 Standard Range Plus (RWD) har en WLTP-rekkevidde på 448 kilometer og WLTP-forbruk på 14 kWt/100 kilometer. Bilen er utstyrt med dekk fra Nokian Hakkapeliitta (felg: 18/8,5, dekk: R3 235/45R18). Prisen på testbilen er 404 132 kroner.

Tesla Model 3 Standard Range Plus er tilpasset nordiske forhold ved at varmepumpe er standard.

Rekkeviddetesten gjennomføres uten forvarming av kupé eller batteri, men bilen kan forhåndsvarmes fra app eller direkte i bilen. Forvarming av batteri og kupé vil ha en positiv innvirkning på forbruket.

Tesla Model 3 Standard Range Plus RWD kjørte 346 kilometer

Tesla Model 3 Standard Range Plus RWD ble testet vinteren 2022. Rekkeviddetesten ble kjørt under relativt milde vinterforhold, med tørre veier gjennom store deler av testen. Temperaturen var mellom 0 og -10 grader.

Tesla Model 3 SR Plus RWD kjørte totalt 346 kilometer. Det er 102 kilometer kortere enn bilen oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 329 kilometer. Testsjåføren kjørte 17 kilometer etter at bilen meldte om 0 prosent igjen på batteriet.

Totalt var gjennomsnittsforbruket 15,4 kWt/100 kilometer.

Slik oppleves det å kjøre tom for strøm

Vår testsjåfør meldte om at varselsystemene var den mest merkbare effekten da Tesla Model 3 Standard Plus Plus RWD gikk i strømsparemodus.

Første varsel om at bilen bør lades dukket opp ved 80 kilometer gjenstående rekkevidde og senere ved 40 kilometer. Ved 20 kilometer gjenstående rekkevidde ble det gitt beskjed om at bilen snart var utenfor rekkevidde av ladestasjon.

Sjåføren rapporterte om ingen spesielle varsler da den viste batterikapasiteten var på 0 prosent. Da bilen hadde kjørt omtrent 15 kilometer videre etter 0 prosent var det rødblinkende meldinger av typen «Stopp bilen trygt - kjøretøyet slås av» og «Lad umiddelbart for å sørge for at bilen starter og fortsatt reagerer samt for å unngå mulig reparasjon av batteriet». Deretter stoppet bilen.

Bilen stoppet på 446 meter over havet.

REKKEVIDDE: Tesla Model 3 Standard Range (RWD) kjørte 454,4 kilometer i sommertesten. Det er 6,4 kilometer mer enn den oppgitte WLTP-rekkevidden på 448 kilometer.
REKKEVIDDE: Tesla Model 3 Standard Range (RWD) kjørte 454,4 kilometer i sommertesten. Det er 6,4 kilometer mer enn den oppgitte WLTP-rekkevidden på 448 kilometer.

Rekkevidde om sommeren

Vi har testet Tesla Model 3 Standard Range (RWD) på sommeren. Bilen var utstyrt med følgende dekkdimensjoner: 235/45-18. Prisen på modellen i testen er 364 232 kroner. Model 3 SR har en WLTP-rekkevidde på inntil 448 kilometer og et WLTP-forbruk på 14,2 kWt/100 kilometer.

Sommertesten ble kjørt under optimale forhold med en temperatur mellom 20 og 25 grader og vindstille. Vi målte et forbruk på 12,2 kWt/100 kilometer i snitt på hele turen.

Tesla Model 3 Standard Range Plus RWD kjørte 454,4 kilometer

Tesla Model 3 Standard Range (RWD) kjørte 454,4 kilometer i sommertesten. Det er 6,4 kilometer mer enn den oppgitte WLTP-rekkevidden på 448 kilometer.

Da bilen hadde 10 prosent batterikapasitet igjen, hadde den kjørt 406 kilometer. I testen ble bilen kjørt om lag 51 kilometer etter at det var 0 prosent batterikapasitet igjen.

Batteriindikatoren i dashbordet skiftet til oransje farge ved 20 prosent batterikapasitet. Ved 10 prosent ble det rødt. Fra 3 prosent ble bilen noe tyngre på gassen, men holdt likevel normal hastighet. Alle funksjoner virket helt fint fram til 454 kilometer da varselmeldingen "Unable to drive" dukket opp på skjermen og bilen stanset. 12V batteri ble også tømt.

Bilen stoppet på 556 meter over havet.

26. januar 2022

Les også


Fant du det du lette etter?