Test av lading: Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model 3 Long Range ladet til 82 prosent på 35 minutter i vår ladetest om sommeren.
Slik hurtiglader Model 3 LR
Tesla Model 3 kan lade på Tesla sitt eget Superchager-nettverk eller en hvilken som helst hurtiglader med CCS-plugg. Model 3 kan lade med inntil 250 kW gitt rette forhold.
Av Tesla sitt eget nettverk er det kun en Supercharger-lokasjon som i skrivende stund har tilrettelagt for V3-lading, som tilbyr 250 kW. Flere steder er under utbygging.
Vi har testet hvordan Model 3 lader på samtlige ladestasjoner. Altså Dombås Supercharger, Liertoppen Supercharger (V3) og Ionity på Dal.
Ladekurven er relativt like , men med noe ulik toppeffekt. Toppeffekten har vi registrert på Supercharger V3, hvor bilen ladet med 246 kW på det meste.
På Dombås Supercharger registrerte vi 135 kW som hølyeste effekt.
På Ionty Dal registrerte vi 170 kW som høyeste effekt. Vi plottet inn Nebbenes Supercharger i navigasjonene som destinasjon for kondisjonerng av batteriet før lading.
Hvis vi tar utgangpunkt i den raskeste ladingen brukte vi 28 minutter og 53 sekunder på å lade fra 7 til 80 prosent på Liertoppen Supercharger.
I vinter brukte vi 35 minutter på å lade fra 3 til 82 prosent på Ionity Dal. (bilen ble kun teste på Ionity i vinter).
Slik får du mest ut av hurtigladingen
Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri. Hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade, spiller også inn.
Ladingen foregår ofte sakte i starten og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.
Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.
Ladetesten
Ladetesten blir gjort etter at bilene har kjørt aktivt på motorvei i to timer. De har så kjørt rett til ladestasjonen, uten å stå i kø og vente på plass.
- Vi tester hvor raskt bilene lader fra 10 til 80 prosent.
- Vi måler høyest og gjennomsnitlig effekt av det bilen mottar.
Slik gjør vi utregningene
Utregningene for kostnader knyttet til lading er beregnet ut ifra ladekurven og forbruket registrert under elbiltesten. Prisene forutsetter at batteriet lades fra under 10 prosent og er så driftsvarmt som mulig.
Les også
Fant du det du lette etter?