NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av lading: Tesla Model 3 LR 2020

Tesla Model 3 Long Range ladet til 82 prosent på 35 minutter i vår ladetest om sommeren. Tesla Model 3 LR lader fra 5% til 80% på 33 minutter på vinteren.

Vinter

Målt av NAF

33 minutter

Ladetid 5-80% målt 2022

225 kW

Maks effekt målt ved lading 2022

Sommer

Målt av NAF

28 minutter

Ladetid 8-80% målt 2020

246 kW

Maks effekt målt ved lading 2020

Ladekurve Tesla Model 3
kW (effekt) vinter (5-80%)
kW (effekt) sommer (8-80%)

Slik hurtiglader Model 3 LR

Tesla Model 3 kan lade på Tesla sitt eget Superchager-nettverk eller en hvilken som helst hurtiglader med CCS-plugg. Model 3 kan lade med inntil 250 kW gitt rette forhold.

Av Tesla sitt eget nettverk er det kun en Supercharger-lokasjon som i skrivende stund har tilrettelagt for V3-lading, som tilbyr 250 kW. Flere steder er under utbygging.

Vi har testet hvordan Model 3 lader på samtlige ladestasjoner. Altså Dombås Supercharger, Liertoppen Supercharger (V3) og Ionity på Dal.

Ladekurven er relativt like , men med noe ulik toppeffekt. Toppeffekten har vi registrert på Supercharger V3, hvor bilen ladet med 246 kW på det meste.

På Dombås Supercharger registrerte vi 135 kW som hølyeste effekt.

På Ionty Dal registrerte vi 170 kW som høyeste effekt. Vi plottet inn Nebbenes Supercharger i navigasjonene som destinasjon for kondisjonerng av batteriet før lading.

Hvis vi tar utgangpunkt i den raskeste ladingen brukte vi 28 minutter og 53 sekunder på å lade fra 7 til 80 prosent på Liertoppen Supercharger.

I vinter brukte vi 35 minutter på å lade fra 3 til 82 prosent på Ionity Dal. (bilen ble kun teste på Ionity i vinter).

Slik får du mest ut av hurtigladingen

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri. Hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade, spiller også inn.

Ladingen foregår ofte sakte i starten og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Slik gjorde vi testen

Under sommertesten ladet vi alle bilene under optimale elbilforhold, og det var mellom 15 og 20 varmegrader. Alle bilene ble kjørt i to timer før ladetesten, slik at vi sørget for at alle bilene hadde driftsvarmt batteri før lading.

Under vintertesten ladet vi alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og 2 minusgrader, og her sørget vi også for at de hadde driftsvarmt batteri før lading.

Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity.

11. januar 2021

Les også


Fant du det du lette etter?