NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: Skoda Enyaq iV80X

Skoda Enyaq iV80X 2022 kjørte 403 kilometer i verdens største elbiltest av vinterrekkevidde. Det er 74 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde. I sommertesten kjørte Enyaq iV80X 446 kilometer, som er 35 kilometer kortere enn WLTP-rekkevidden.

Vinter

Oppgitt for testbil

477 km

Rekkevidde (WLTP)

18.24 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

403 km

Rekkevidde målt vinteren 2022

19 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2022

Sommer

Oppgitt for testbil

477 km

Rekkevidde (WLTP)

18.2 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

446 km

Rekkevidde målt sommeren 2022

16.8 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2022

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Skoda Enyaq iV80X.
  • Hva som skjer når bilen går i strømsparemodus.
  • Vi har testet bilen på sommerføre og på vinterføre.

Rekkevidde om sommeren

Skoda Enyaq er en stor og romslig familiebil fra Skoda. Enyaq kommer med tre batteripakker, fra 51 til 77 kWt, hvor den største batteripakken også kommer som firehjulstrekk.

Skoda oppgir WLTP-rekkevidden for iV80X, som er firehjulstrekk-alternativet, fra 481 til 496 kilometer. Rekkevidden varierer avhengig av hvilket utstyrsnivå du velger. Batteripakken i iV80X er oppgitt å være 77 kWt netto - altså det du har til rådighet under kjøring.

Vår testmodell har en WLTP-rekkevidde på 481 kilometer og et WLTP-forbruk på 18,2 kWt/100 kilometer. Den er utstyrt med Pirelli Scorpion med dekkdimensjon 235/45 R21 foran og 255/40 R21 bak. Prislappen på testbilen er 617.960 kroner.

Kjørte 446 kilometer i rekkeviddetesten

Skoda Enyaq iV80X ble testet sommeren 2022. Testen ble gjennomført i skiftende norsk sommervær, med temperaturer mellom 7 og 15 grader og nedbør gjennom deler av testen.

Enyaq iV80X kjørte totalt 446 kilometer. Det er 35 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 394 kilometer.

Bilen kjørte 13 kilometer etter at bilen viste 0 prosent igjen på batteriet.

Bilen befant seg 904 meter over havet da den stoppet.

Totalt var gjennomsnittsforbruket 16,8 kWt/100 km.

Slik oppleves det å kjøre tom for strøm

På 20 % batteri kom første varsling om lav rekkevidde, med en beskjed om å finne lader. Batteridisplauet ble gult.

Ved 10 % og 57 km gjenstående ble batteriikonet vist i displayet.

Kort tid før bilen stanset dukket det opp et rødt skilpaddeikon. Bilen stanset i en motbakke.

Bilen ble hentet av bergingsbil og sluppet av på toppen av bakkene fra Venabygdsfjellet og ned mot Ringebu. Til tross for mye regenerering var bilen fortsatt i rød skilpaddemodus da sjåføren kom ned til E6. Bilen tok tilsynelatende ikke imot lading ved regenerering i rød modus.

Rekkevidde om vinteren

I vintertesten 2022 testet vi Skoda Enyaq iV 80 og 80X.

Vår testmodell har en WLTP-rekkevidde på 477 kilometer og et WLTP-forbruk på 18,24 kWt/100 kilometer. Bilen er utstyrt med vinterdekk fra Nokian, med dekkdimensjon 235/55 R 19 foran og 255/50 R 19 bak. Prisen på testmodellen er 558.170 kr.

Enyaq er tilpasset nordiske vinterforhold ved at varmepumpe er standardutstyr i Norge.

Rekkeviddetesten gjennomføres uten forvarming av kupé eller batteri, men bilen kan forhåndsvarmes fra app eller direkte i bilen. Forvarming av batteri og kupé vil ha en positiv innvirkning på forbruket.

Kjørte 403 kilometer i rekkeviddetesten

Skoda Enyaq iV80x ble testet vinteren januar 2022. Rekkeviddetesten ble kjørt under relativt milde vinterforhold, med tørre veier gjennom store deler av testen. Temperaturen var mellom 0 og -10 grader.

Skoda Enyaq iV80x kjørte totalt 403 kilometer. Det er 74 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 342 kilometer.

Sjåføren kjørte 29 kilometer etter at bilen meldte om 0 prosent igjen på batteriet.

Totalt var gjennomsnittsforbruket i testen 19 kWt/100 km.

Slik oppleves det å kjøre tom for strøm

Sjåføren meldte om hastighetsbegrensninger som den mest merkbare effekten da bilen gikk i strømsparemodus.

Første varsel om at bilen burde lades dukket opp ved 99 resterende kilometer. Da batterikapasiteten var på 10%, ga bilen en ny beskjed og batteriet i displayet ble rødt, fulgt av et oransje skilpadde-ikon.

Da det var igjen 2-4% batterikapasitet, ble skilpadde-ikonet rødt medfulgt av advarselen: "Kun manøvrering mulig! Vennligst lad. Se kjøretøyets bok". Klimaanlegget fikk redusert effekt og hastigheten droppet jevnt ned fra 60 km/t til 40 km/t.

Ved 402 kilometer kjørt droppet hastigheten ned til 20-15 km/t før bilen stoppet. Bilen gikk i svart, men var mulig å få start på med nok kapasitet til å kjøre opp på bergingsbilen.

26. januar 2022

Les også


Fant du det du lette etter?