NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: Skoda Enyaq iV80

Skoda Enyaq iV80 kjørte 347 kilometer i verdens største elbiltest av vinterrekkevidde. Det er 162 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Vinter

Oppgitt for testbil

509 km

Rekkevidde (WLTP)

17.69 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

347 km

Rekkevidde målt vinteren 2022

20.3 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2022

Sommer

Oppgitt for testbil

520 km

Rekkevidde (WLTP)

17.2 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

522 km

Rekkevidde målt sommeren 2021

14.5 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2021

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Skoda Enyaq iV80 High+Suite.
  • Vi har testet bilen på sommerføre og på vinterføre.
  • Hva som skjer når bilen går i strømsparemodus.

Rekkevidde om vinteren

Skoda Enyaq er en stor og romslig familiebil fra Skoda. Enyaq kommer med tre batteripakker, fra 51 til 77 kWt, hvor den største batteripakken også kommer som firehjulstrekk.

I vintertesten testet vi Skoda Enyaq iV 80 og 80X.

Skoda oppgir WLTP-rekkevidden for iV80, som er bakhjulstrekk-alternativet, å være fra 509 til 528 kilometer. Rekkevidden varierer avhengig av hvilket utstyrsnivået du velger. Batteripakken i iV80 er oppgitt å være 77 kWt netto - altså det du har til rådighet under kjøring.

Vår testmodell har en WLTP-rekkevidde på 509 kilometer og WLTP-forbruk på 17,69 kWt/100 kilometer. Bilen er utstyrt med vinterdekk fra Pirelli, 235/55 R19 foran og 255/50 R19 bak.

Enyaq er tilpasset nordiske vinterforhold ved at varmepumpe er standardutstyr i Norge.

Rekkeviddetesten gjennomføres uten forvarming av kupé eller batteri, men bilen kan forhåndsvarmes fra app eller direkte i bilen. Forvarming av batteri og kupé vil ha en positiv innvirkning på forbruket.

Dårlig resultat på to tester

Den populære Skoda Enyaq iV80 presterte adskillig dårligere enn antatt. Dette har skapt svært mye debatt. Derfor kjørte Motor den samme testruten med et annet eksemplar av samme modell noen dager senere. Du kan lese hvordan det gikk her.

Den firehjulsdrevne utgaven iV80x gjorde det imidlertid relativt godt i testen.

Rekkevidde om sommeren

Sommeren 2021 testet vi Skoda Enyaq iV80 High+ Suite sin rekkevidde. Bilen var utstyrt med følgende dekkdimensjoner: 235/45-R21 foram og 225/40 R21 bak.

Prisen på modellen i testen er 474 141 kroner. Skoda Enyaq har en WLTP-rekkevidde på inntil 528 kilometer. Testmodellen vi kjørte hadde en WLTP-rekkevidde på 520 kilometer og et oppgitt forbruk på 17,2 kWt/100 kilometer.

Elbilen kjørt nesten likt som oppgitt WLTP

Sommertesten ble kjørt under optimale forhold med en temperatur mellom 20 og 25 grader og vindstille. Vi målte et forbruk på 14,5 kWt/100 kilometer i snitt på hele turen.

Skoda Enyaq kjørte 522 kilometer i sommertesten. Det er 2 kilometer mer enn den oppgitte WLTP-rekkevidden på 520 kilometer. Da bilen hadde 10 prosent batterikapasitet igjen, hadde den kjørt 434 kilometer. I denne testen ble bilen kjørt om lag 21 kilometer etter at det var 0 prosent batteri igjen.

Da bilen hadde 119 kilometer antatt rekkevidde igjen, ble det varslet om lading og batteriindikator ble gul i dashbordet. Ved 10 prosent batterikapasitet ble det varslet om å lade umiddelbart, og da det var under 10 prosent batteri igjen varslet bil om umiddelbar lading og batterindikatoren ble rød.

Ved 0 prosent ble det varslet om å lade, selv om bilen kjørte flere kilometer før den gikk inn i skilpaddemodus. Kort tid etter mistet bilen kraft og stoppet.

Skoda Enyaq kom seg hele runden over Venabygdsfjellet og stoppet på E6 på vei nordover mot Dombås igjen. Høyden over havet var 280 meter over havet.

26. januar 2022

Les også


Fant du det du lette etter?