0

Test av rekkevidde: Skoda Enyaq

Vi tester den faktiske vinter-rekkevidden til Skoda Enyaq iV80 i NAF og Motors elbiltest 26. januar 2022. I sommer kjørte Enyaq iV80 522 kilometer i samme test.

Vinter

Oppgitt for testbil

Kommer

Testresultat kommer i 2022

Kommer

Testresultat kommer i 2022

Målt av NAF

Kommer

Testresultat kommer 2022

Kommer

Testresultat kommer 2022

Sommer

Oppgitt for testbil

520 km

Rekkevidde (WLTP)

17.2 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

522 km

Rekkevidde målt sommeren 2021

14.5 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2021

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Skoda Enyaq iV80 High+Suite.
  • Vi har testet bilen på sommerføre og skal teste den på nytt nå i vinter.
  • Hva som faktisk skjer når bilen går i strømsparemodus.

Rekkevidde om vinteren

Skoda Enyaq er en stor og romslig familiebil fra Skoda. Enyaq kommer med tre batteripakker, fra 51 -77 kWt, hvor den største batteripakken også kommer som firehjulstrekk.

I vintertesten skal vi teste Skoda Enyaq iV 80 og 80X.

Skoda oppgir WLTP-rekkevidden for iV80, som er bakhjulstrekk-alternativet, å være fra 509-528 kilometer. Rekkevidden varierer avhengig av hvilket utstyrsnivået du velger. Batteripakken i iV80 er oppgitt å være 77 kWt netto (tilgjengelig).

Vår testmodell har en WLTP-rekkevidde på 509 kilometer og WLTP-forbruk på 17,69 kWt/100 km. Bilen er utstyrt med vinterdekk fra Pirelli, 235/55 R19 foran og 255/50 R19 bak.

Tilpasset nordiske vinterforhold

Enyaq er tilpasset nordiske vinterforhold ved at varmepumpe er standardutstyr i Norge.

Denne rekkeviddetesten gjennomføres uten forvarming av kupé eller batteri, men bilen kan forhåndsvarmes fra app eller direkte i bilen. Forvarming av batteri og kupé vil ha en positiv innvirkning på forbruket.

Rekkevidde om sommeren

Sommeren 2021 testet vi Skoda Enyaq iV80 High+ Suite sin rekkevidde. Bilen var utstyrt med følgende dekkdimensjoner: 235/45-R21(f) - 225/40 R21(b).

Prislappen på modellen i testen er 474 141 kroner. Skoda Enyaq har en WLTP-rekkevidde på inntil 528 kilometer. Testmodellen vi kjørte hadde en WLTP-rekkevidde på 520 kilometer og et oppgitt forbruk på 17,2 kWt/100km.

Elbilen kjørt nesten likt som oppgitt WLTP

Sommerens test ble kjørt under optimale forhold med en temperatur mellom 20 og 25 grader og vindstille. Vi målte et forbruk på 14,5 kWt/100 km i snitt på hele turen.

Skoda Enyaq kjørte 522 kilometer i sommertesten. Det er 2 kilometer mer enn den oppgitte WLTP-rekkevidden på 520 kilometer. Da bilen hadde 10 prosent batterikapasitet igjen, hadde den kjørt 434 kilometer. I denne testen ble bilen kjørt om lag 21 kilometer etter at det var 0 prosent batteri igjen.

Når bilen hadde 119 kilometer antatt rekkevidde igjen ble det varslet om lading og batteriindikator ble gul i dashbordet. Ved 10 prosent batterikapasitet ble det varslet om å lade umiddelbart, og da det ble under 10 prosent batteri igjen varslet bil om umiddelbar lading og batterindikatoren ble rød. Ved 0 prosent ble det varslet om å lade, selv om bilen kjørte flere kilometer før den gikk inn i paddemodus. Kort tid etter mistet bilen kraft og stoppet

Skoda Enyaq kom seg hele runden over Venabygdsfjellet og stoppet på E6 på vei nordover mot Dombås igjen. Høyden over havet var 280 meter over havet.

11. januar 2022

Les også


Fant du det du lette etter?