Familie

Skoda Enyaq

Skoda sin andre modell på elbilmarkedet er en kompakt SUV med rekkevidde på 500 km (WLTP) og firehjulstrekk.

El Prix sommer 2022

El Prix vinter 2022

El Prix sommer 2021

Testet av

Skoda Enyaq iV80X ved El Prix sommer 2022 (Foto: Tomm W. Christiansen) Foto: Tomm W. Christiansen / © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Skoda Enyaq har gjort det godt i Norge, gunstige priser og praktisk tilnærming til familiebiler er mye av hemmeligheten bak suksessen til Skoda. Enyaq er mye SUV for pengene.

Med en batterikapasitet på 83,0 kWh er Enyaq, tidligere kalt Vision iV som prototype, ingen lettvekter og bilen har seilt opp som en god konkurrent på det elektriske SUV-markedet. Enyaq har nå også kommet i Coupe-versjon med et mer strømlinjeformet karosseri og en litt mer sporty RS-versjon.

83

/100 av Motor
Les testen

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

Skoda Enyaq lader med CCS-kontakt, og skal bruke 36 minutter på å lade til 80 prosent, ifølge produsenten. Den høyeste effekten Skoda Enyaq lader med er oppgitt å være 135 kW.

el prix Sommer 2022

Skoda Enyaq

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
36 min
Maks effekt
135 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
37 min (+1min)
Maks effekt
144 kW (+6.7%)
Ladeeffekt (kW) sommer (4-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

Under sommertesten brukte vi 37 minutter og 14 sekunder på å lade fra 4 til 80%. Da hadde vi mottatt 62,37 kWt. Den høyeste effekten vi målte var 144 kW ved 12%. Den gjennomsnittlige ladeeffekten var 100 kW. Sommertesten ble utført i temperatur på 15 grader.

Om testbilen

Chassis

SUV

Netto batteripakke

77 kWh

Pris for testbil

617 960 kr

Rekkevidde (WLTP)

477 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

18.2 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

Bagasjeromsstørrelsen i Skoda Enyaq oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Målene i bagasjerommet

Fysiske mål

Gulv bredde

99 cm

Gulv lengde

92 cm

Høyde opp til setekant

50 cm

Åpning bredde

106 cm

Åpning høyde

73 cm

Om testbilen

Chassis

SUV

Bagasjerom bak

585 liter

Taklast

75 kg

Egenvekt uten fører

2050 kg

Hengerfeste

Ja

Tilhengervekt

1200 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Bilens sikkerhet

Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2021)

5/5

Voksne

94% beskyttelse i kollisjon

Barn

89% beskyttelse i kollisjon

Fotgjenger

71% beskyttelse i kollisjon

Sikkerhetssystemer

Ga 82% økt beskyttelse

Testen er levert av Euro NCAP

Lignende modeller