0

Test av rekkevidde: Skoda CITIGOe iV

Skoda CITIGOe iV kjører 60 kilometer lenger om sommeren sammenlignet med på vinterføre, viser NAF og Motors rekkeviddetest.

Vinter

Oppgitt for testbil

258 km

Rekkevidde (WLTP)

16 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

220 km

Rekkevidde målt vinteren 2020

13.6 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2020

Sommer

Oppgitt for testbil

258 km

Rekkevidde (WLTP)

16 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

280 km

Rekkevidde målt sommeren 2020

11 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2020

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Skoda CITIGOe iV
  • Vi har testet bilen både på vinterføre og sommerføre.
  • Hva som faktisk skjer når bilen går i strømsparemodus.

Rekkevidde om sommeren

Sommeren 2020 testet vi Skoda Citigoe iV 82hk Style 2020 sin rekkevidde. Testbilen var av utstyrsnivået Style med en prislapp på 199 900 kroner, inkl. frakt. Bilen ble testet med dekkdimensjon 185/50 R16 og WLTP-rekkevidden for testmodellen var 258 kilometer.

Elbilen kjørte over to mil lenger enn oppgitt WLTP

Sommerens test ble kjørt under perfekte forhold, med mellom 20 og 25 grader og vindstille. Ved oppstart viste rekkeviddemåleren i bilen 269 kilometer. Etter en kilometers kjøring målte vi et forbruk på 44,6 kWh/100 km. Dette gikk naturlig nok nedover da vi hadde kjørt en stund og batteriet ble varmt. Ved Ringebu målte vi et forbruk på 10 kWt/100 km, som er godt under oppgitt WLTP-foxrbruk på 14,8 kWt/100 km.

Skoda Citigo E iV kjørte 280 kilometer under testen, og det er 22 kilometer lenger enn WLTP-rekkevidden. Ved avsluttet rekkeviddetest fikk vi ikke opp gjennomsnittsforbruket i bilen kun kWh/100km. Forbruket lå på mellom 10 og 12 kWh på turen.

Rekkevidde om vinteren

Vinteren 2020 testet vi Skoda Citigoe iV 82hk Style 2020 sin rekkevidde. Testbilen var utstyrt med 16-tommers hjul. Denne testen er gjort uten forvarming av bilen. CITIGOe iV har ikke varmepumpe, men det er mulig å forvarme kupéen via app.

Elbilen kjørte kortere enn oppgitt WLTP

Vinterens test ble startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det, men streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

Skoda CITIGOe iV skal ha et forbruk på 16 kWt/100 km. I vinterens test kjørte Citigo tom for strøm etter 220 kilometer.

15. januar 2021

Les også


Fant du det du lette etter?