0

Ladetest Skoda CITIGOe iV

CITIGOe iV ladet fra 7 til 80 prosent på 60 minutter i vår ladetest. Til sammenligning oppgir Skoda at du skal bruke 60 minutter på å lade 0 til 80 prosent.

Vinter

Målt av NAF

55 minutter

Ladetid 7-80% målt 2020

32 kW

Maks effekt målt ved lading 2020

Sommer

Målt av NAF

49 minutter

Ladetid 8-80% målt 2020

37 kW

Maks effekt målt ved lading 2020

Ladekurve Skoda Citigoe iV
kW (effekt) vinter (7-80%)
kW (effekt) sommer (8-80%)

Slik hurtiglader Skoda CITIGOe iV

Citigo-e lades med CCS-kontakt. Produsenten oppgir at den lader med 40 kW og skal bruke 45 minutter på å lade til 80 prosent ved å bruke en 50kW lader.

Under sommertesten brukte vi 49 minutter på å lade fra 8 til 80 prosent, mens under vintertesteni brukte vi 55 minutter på å lade fra 7 til 80 prosent.

I sommertesten kom vi noe nærmere oppgitt effekt enn i vinter. Faktisk bærer Citigo-e preg av å slite noe med å lade i vinterkulden. Vi var aldri i nærheten av 40 kW, og registrerte maks 32 kW som høyeste effekt, og det var kun en kort periode. Jevnt over lå vi på 25 til 30 kW.

Slik får du mest ut av hurtigladingen

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri. Hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade, spiller også inn.

Ladingen foregår ofte sakte i starten og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Slik gjorde vi testen

Under sommertesten ladet vi alle bilene under optimale elbilforhold, og det var mellom 15 og 20 varmegrader. Alle bilene ble kjørt i to timer før ladetesten, slik at vi sørget for at alle bilene hadde driftsvarmt batteri før lading.

Under vintertesten ladet vi alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og 2 minusgrader, og her sørget vi også for at de hadde driftsvarmt batteri før lading.

Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity.

11. januar 2021

Les også


Fant du det du lette etter?