0

Test av rekkevidde: SEAT Mii electric

Seat Mii electric kjører 52,1 kilometer lenger om sommeren sammenlignet med på vinterføre, viser NAF og Motors rekkeviddetest.

Vinter

Oppgitt for testbil

258 km

Rekkevidde (WLTP)

14.4 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

226.6 km

Rekkevidde målt vinteren 2020

13.2 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2020

Sommer

Oppgitt for testbil

258 km

Rekkevidde (WLTP)

14.4 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

278.9 km

Rekkevidde målt sommeren 2020

10.3 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2020

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Seat Mii electric.
  • Vi har testet bilen både på vinterføre og sommerføre.
  • Hva som faktisk skjer når bilen går i strømsparemodus.

Rekkevidden om sommeren

Sommeren 2020 testet vi Seat Mii electric. Testbilen var av utstyrsnivået Launch Edition med en prislapp på 189 900 kroner. Bilen ble testet med dekkdimensjon 185/16 R14 og WLTP-rekkevidden for testmodellen var 258 kilometer.

Elbilen kjørte to mil lenger enn oppgitt WLTP

Sommerens test ble kjørt under perfekte forhold, med mellom 20 og 25 grader og vindstille. Ved oppstart viste rekkeviddemåleren i bilen 264 kilometer. Etter en kilometers kjøring målte vi et forbruk på 29,7 kWh/100 km. Dette gikk naturlig nok nedover da vi hadde kjørt en stund og batteriet ble varmt. Ved Ringebu målte vi et forbruk på 13,1 kWt/100 km, som er godt under oppgitt WLTP-forbruk på 14,4 – 14,9 kWt/100 km.

Seat Mii kjørte 278,7 kilometer under testen, og det er 20,7 kilometer lenger enn WLTP-rekkevidden. Ved avsluttet rekkeviddetest endte vi på et gjennomsnittsforbruk på 10,3 kWt/100 km.

Rekkevidde om vinteren

Vinteren 2020 testet vi Seat Mii electric. Testbilen var av utstyrsnivået Launch Edition med en prislapp på 189 900 kroner. Bilen ble testet med med 14 tommer dekk og WLTP-rekkevidden for testmodellen var 258 kilometer Testen er gjort uten forvarming av bilen. Seat Mii Electric har ikke varmepumpe. Det er mulighet for forvarming av kupé via app eller i bil.

Elbilen kjørte kortere enn oppgitt WLTP

Vinterens test ble startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det, men streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

Testmodellen hadde et WLTP-forbruk på 16 kWt/100 km. I vinterens test kjørte e-up! tom for strøm etter 216,6 kilometer.

15. januar 2021

Les også


Fant du det du lette etter?