NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: Renault Megane E-Tech Electric 220

Renault Megane E-Tech Electric 220 kjørte 413 kilometer i verdens største elbiltest av sommerrekkevidde. Det er 15 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Vinter

Oppgitt for testbil

Kommer

Testresultat kommer i 2023

Kommer

Testresultat kommer i 2023

Målt av NAF

Kommer

Testresultat kommer 2023

Kommer

Testresultat kommer 2023

Sommer

Oppgitt for testbil

428 km

Rekkevidde (WLTP)

17.1 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

413 km

Rekkevidde målt sommeren 2022

14 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2022

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Renault Megane E-Tech Electric 220.
  • Hva som skjer når bilen går i strømsparemodus.
  • Vi har testet bilen på sommerføre og skal teste den igjen på vinteren.

Rekkevidde om sommeren

Renault oppgir WLTP-rekkevidden Megane E-Tech Electric 220 til å være 428 kilometer. Batteripakken er oppgitt å være 60 kWt netto - altså det du har til rådighet under kjøring.

Vår testmodell Iconic har en WLTP-rekkevidde på 428 kilometer og et WLTP-forbruk på 17,1 kWt/100 kilometer. Prisen på testbilen er 446.600 kroner.

Kjørte 413 kilometer i rekkeviddetesten

Renault Megane E-Tech ble testet sommeren 2022. Testen ble gjennomført i skiftende norsk sommervær, med temperaturer mellom 7 og 15 grader og nedbør gjennom deler av testen.

Megane E-Tech kjørte totalt 413 kilometer. Det er 15 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 338 kilometer.

Bilen kjørte 28 kilometer etter at bilen viste 0 prosent igjen på batteriet.

Bilen befant seg 707 meter over havet da den stoppet.

Totalt var gjennomsnittsforbruket 14 kWt/100 km.

Slik oppleves det å kjøre tom for strøm

Ved 7 % batteri markerte bilen lavt batteri ved at batteriikonet ble gult. På 4 % ble ikonet rødt.

Like etter at prosenten gikk til 4, forsvant anslaget for antall gjenstående kilometer og ble erstattet av to streker.

Da bilen gikk til 0 %, varslet bilen med lydeffekt. Før bilen stoppet helt, var det en liten periode med begrenset hastighet.

Like før stansen ble sjåføren oppfordret til å sette bilen i nøytral, og bilen varslet om "elektrisk feil" og til slutt "stopp".

27. mai 2022

Les også


Fant du det du lette etter?