NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: Porsche Taycan 4 Cross Turismo

Porsche Taycan 4 Cross Turismo kjørte 402 kilometer i verdens største elbiltest av vinterrekkevidde. Det er 54 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde. I sommertesten kjørte Taycan 4 CT 403 kilometer, som er 9 kilometer kortere enn WLTP-rekkevidden.

Vinter

Oppgitt for testbil

456 km

Rekkevidde (WLTP)

28.1 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

402 km

Rekkevidde målt vinteren 2022

21.5 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2022

Sommer

Oppgitt for testbil

412 km

Rekkevidde (WLTP)

25 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

403 km

Rekkevidde målt sommeren 2022

21.7 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2022

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Porsche Taycan 4 Cross Turismo.
  • Hva som skjer når bilen går i strømsparemodus.
  • Vi har testet bilen på sommerføre og på vinterføre.

Rekkevidde om sommeren

Porsche oppgir WLTP-rekkevidden for Taycan 4 Cross Turismo fra 389 til 456 km kilometer avhengig av utstyrsnivået du velger. Batteripakken er oppgitt å være 83,7 kWt netto - altså det du har til rådighet under kjøring.

Vår testmodell Porsche Taycan 4 Cross Turismo har en WLTP-rekkevidde på 452 kilometer og et WLTP-forbruk på 25 kW/100 kilometer. Den er utstyrt med Pirelli-dekk med dekkdimensjon 265/35 ZR21 XL foran og 305/30 ZR21 XL bak. Prislappen på testbilen er 1.279.500 kroner.

Kjørte 403 kilometer i rekkeviddetesten

Porsche Taycan 4 Cross Turismo ble testet sommeren 2022. Testen ble gjennomført i skiftende norsk sommervær, med temperaturer mellom 7 og 15 grader og nedbør gjennom deler av testen.

Taycan 4 CT kjørte totalt 403 kilometer. Det er 9 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 350 kilometer.

Bilen kjørte 16 kilometer etter at bilen viste 0 prosent igjen på batteriet.

Bilen befant seg 728 meter over havet da den stoppet.

Totalt var gjennomsnittsforbruket 21,7 kWt/100 km.

Slik oppleves det å kjøre tom for strøm

Ved 15 % batterikapasitet kom det en oppfordring til sjåføren om å følge med på rekkevidde.

Etter at batteriet nådde 0 %, kom det opp en melding om redusert ytelse. Sjåføren kunne fortsatt kjøre i 70-80 km/t.

Den siste kilometeren før bilen stoppet, gikk den kun 45 km/t. Til slutt døde bilen rolig ut.

Klimaanlegget fungerte helt til siste stund.

Rekkevidde om vinteren

Vår testmodell har en WLTP-rekkevidde på inntil 456 kilometer og et WLTP-forbruk på 28,1 kWt/100 kilometer. Prislappen på testbilen er 1.240.000 kr.

Taycan Cross Turismo er tilpasset nordiske vinterforhold ved at varmepumpe er standard.

Rekkeviddetesten gjennomføres uten forvarming av kupé eller batteri, men Porsche Taycan kan forhåndsvarmes fra app eller direkte i bilen. Forvarming av batteri og kupé vil ha en positiv innvirkning på forbruket.

Kjørte 402 kilometer i rekkeviddetesten

Porsche Taycan 4 Cross Turismo ble testet vinteren januar 2022. Rekkeviddetesten ble kjørt under relativt milde vinterforhold, med tørre veier gjennom store deler av testen. Temperaturen var mellom 0 og -10 grader.

Porsche Taycan 4 Cross Turismo kjørte totalt 402 kilometer. Det er 54 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10% resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 344 kilometer.

Sjåføren kjørte 4,5 kilometer etter at bilen meldte om 0% igjen på batteriet.

Totalt var gjennomsnittsforbruket i testen 21,50 kWt/100 km.

Slik oppleves det å kjøre tom for strøm

Porsche Taycan 4 Cross Turismo kjørte 4,5 kilometer etter 0%. Sjåføren meldte om hastighetsbegrensninger som den mest merkbare effekten da bilen gikk i strømsparemodus.

Første varsel om behov for lading kom ved 15% resterende batterikapasitet og ble varslet gjennom et fargeskifte til oransje på displayet.

Ved 1% og 0 km kom det opp et stort varsel om at "Batterinivået er kritisk", i tillegg til krabbesymbol. Bilen stoppet etter hvert i en slak oppoverbakke uten mer trekkraft.

26. januar 2022

Les også


Fant du det du lette etter?