0

Test av lading: Porsche Taycan 4S

Porsche Taycan lader til 80 prosent på 29 minutter om vinteren. Om sommeren brukte vi 24 minutter.

Vinter

Oppgitt for testbil

22.5 minutter

For å lade batteriet til 80%

Målt av NAF

29 minutter

Ladetid 4-80% målt 2021

255 kW

Maks effekt målt ved lading 2021

Sommer

Oppgitt for testbil

22.5 minutter

For å lade batteriet til 80%

Målt av NAF

24 minutter

Ladetid 7-80% målt 2020

253 kW

Maks effekt målt ved lading 2020

310 kilometer

Rekkevidde etter 25 minutter lading

Ladekurve Porsche Taycan
kW (effekt) vinter (4-80%)
kW (effekt) sommer (7-80%)

Dette tester vi i ladetesten:

  • Hvor raskt Porsche Taycan 4S lader fra 10 til 80 prosent.
  • Høyeste effekt og den gjennomsnittlige effekten bilen mottar.
  • Hvor mange kilometer du kan kjøre etter 25 minutters lading.

Slik hurtiglader Porsche Taycan 4S

Porsche Taycan 4S lader med inntil 270 kW kW på en CCS-lader. Porsche selv oppgir at bilen bruker 22,5 minutter på å lade fra 0 til 80 prosent.

Sommertesten ble gjennomført i 20 grader. Da brukte vi 24 minutter på å lade fra 7 til 80 prosent under sommertesten.

Vintertesten ble gjennomført i 0 grader. Vi brukte da 29 minutter på å lade fra 4 til 80 prosent.

100 km på 5 minutter – stemmer det?

I reklamen for Taycan oppgir også Porsche at du lader 100 kilometer på fem minutter. Vi sjekket om dette stemmer, basert på forbruket vi hadde i testen. Vi ser to måter å regne ut dette på. Vi kan vurdere det ut ifra øyeblikket bilen begynner å lade, eller de meste effektive fem minuttene.

I begge tilnærmingene holder Porsche ord; i løpet av de fem raskeste minuttene vi observerte så ladet den faktisk rundt 12 mil, og i løpet av de fem første minuttene ladet den i overkant av 10 mil.

Dette til tross for at vi ikke kom opp i 270 kW i vår ladetest. Den høyeste registreringen vi fikk var på 252 kW. Vi målte et gjennomsnittsforbruk på 1,76 kWt på mila under rekkeviddetesten. Med det forbruket endte vi opp med at bilen ladet 106 kilometer første fem minuttene.

Vi må legge til at etter fem minutter begynner ladehastigheten å falle ganske raskt. Lader du i 10 minutter fikk vi for eksempel 180 kilometer, hvilket i og for seg er svært bra, men det betyr at det er nettopp de fem første minuttene du kan forvente over 10 mil, ikke senere i ladeøkten.

Oppgir temperaturen på batteriet

I Taycan kan du plotte inn destinasjonen i navigasjonen, så sørger bilen for at batteriet holder 30 grader ved ankomst. Porsche anbefaler selv å starte ladingen ved denne batteritemperaturen.

Vi hadde rett under 30 grader ved ankomst, altså ikke helt optimalt, men fikk 249 kW fra første øyeblikk. Bilen holder rundt 250 kW frem til rundt 35 prosent SOC da effekten faller til 200 og så 150 kW. Neste fall i effekten skjer ved 75 prosent. Vi avsluttet ladingen på 80 prosent med 89 kW.

Dette koster det å lade Taycan i 25 minutter.

Når du lynlader Taycan et gjennomsnittlig ladestopp på 25 minutter kan du kjøre 310 kilometer.

Det koster mellom 7,10 kr og 17,6 kr pr mil å lade og kjøre Porsche Taycan – avhengig av om du velger det rimeligste eller dyreste ladealternativet.

8. januar 2021

Les også


Fant du det du lette etter?