NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: Polestar 2 LR Dual Motor

Polestar 2 LR Dual Motor kjørte 340 kilometer i verdens største elbiltest av vinterrekkevidde. Det er 136 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde. I sommertesten kjørte Polestar 2 LR Dual Motor 446,6 kilometer, som er 30,4 kilometer kortere enn WLTP-rekkevidden.

Vinter

Oppgitt for testbil

476 km

Rekkevidde (WLTP)

20.2 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

340 km

Rekkevidde målt vinteren 2022

21.8 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2022

Sommer

Oppgitt for testbil

477 km

Rekkevidde (WLTP)

20.2 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

446.6 km

Rekkevidde målt sommeren 2022

17.1 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2022

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Polestar 2 Long Range Dual Motor.
  • Hva som skjer når bilen går i strømsparemodus.
  • Vi har testet bilen på sommerføre og på vinterføre.

Rekkevidde om sommeren

Polestar oppgir WLTP-rekkevidden for Long Range Dual Motor fra 455 til 482 kilometer, avhengig av hvilket utstyrsnivået du velger. Batteripakken i i LR Dual Motor er oppgitt å være 75 kWt netto - altså det du har til rådighet under kjøring.

Vår testmodell Polestar 2 LR Dual Motor har en WLTP-rekkevidde på 470 kilometer og et WLTP-forbruk på 20,2 kW/100 kilometer. Den er utstyrt med dekkdimensjon 245/45 R19 XL. Prislappen på testbilen er 513.000 kroner.

Kjørte 446,6 kilometer i rekkeviddetesten

Polestar 2 LR Dual Motor ble testet sommeren 2022. Testen ble gjennomført i skiftende norsk sommervær, med temperaturer mellom 7 og 15 grader og nedbør gjennom deler av testen.

Polestar 2 LR Dual Motor kjørte totalt 446,6 kilometer. Det er 30,4 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 402 kilometer.

Bilen kjørte 1,3 kilometer i oppoverbakke etter at bilen viste 0 prosent igjen på batteriet.

Bilen befant seg 975 meter over havet da den stoppet.

Totalt var gjennomsnittsforbruket 17,1 kWt/100 km.

Slik oppleves det å kjøre tom for strøm

Med 9 % igjen på batteriet ga bilen beskjed om at effekten ville bli redusert, og et skilpaddeikon dukket opp i displayet.

Ved 6 % varslet bilen om kort rekkevidde og spurte om sjåføren ønsket å finne ladestasjon. Ved 5 % kunne sjåføren fortsatt holde 80 km/t i flatt terreng.

Da batteriprosenten gikk ned til 2, var det en sterk endring i effekten. I oppoverbakke klarte ikke bilen å kjøre fortere enn 40 km/t med gasspedalen tråkket ned.

Etter 0 % kjørte bilen saktere og saktere, og til slutt helt ned til gå-hastighet før full stans.

Rekkevidde om vinteren

Siden Polestar 2 ble testet for første gang i NAF og Motors rekkeviddetest vinteren 2021, har det kommet vesentlige forbedringer på modellen. For det første har Polestar sluppet en Single Motor (bakhjulstrekk), i tillegg til at de har lagt til varmepumpe for å bedre rekkevidden i kaldere temperaturer. Derfor tester vi nå Polestar 2 på nytt.

Vi har testet både Long Range Dual Motor og Long Range Single Motor i vinterens rekkeviddetest.

Vår testmodell er av utstyrsnivå Standard og har en WLTP-rekkevidde på 476 kilometer og et WLTP-forbruk på 20,2 kWt/100 kilometer. Prisen på testbilen er 582.000 kroner.

Polestar 2 er tilpasset vinterforhold med varmepumpe. I tillegg bruker bilen overskuddsvarmeenergi til å varme opp batteriet, og forbedrer dermed rekkevidden og ladehastigheten.

Rekkeviddetesten gjennomføres uten forvarming av kupé eller batteri, men bilen kan forhåndsvarmes fra app eller direkte i bilen. Forvarming av batteri og kupé vil ha en positiv innvirkning på forbruket.

Bli elbil-medlem i NAF!

Kjørte 340 kilometer i rekkeviddetesten

Polestar 2 LR AWD ble testet vinteren 2022. Rekkeviddetesten ble kjørt under relativt milde vinterforhold, med tørre veier gjennom store deler av testen. Temperaturen var mellom 0 og -10 grader.

Polestar 2 LR AWD kjørte totalt 340 kilometer. Det er 136 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 308,5 kilometer.

Sjåføren kjørte 1 kilometer i bratt motbakke etter at bilen meldte om 0 prosent igjen på batteriet.

Totalt var gjennomsnittsforbruket 21,8 kWt/100 km.

Slik oppleves det å kjøre tom for strøm

Polestar 2 LR AWD kjørte 1 kilometer i bratt motbakke etter 0 prosent. Sjåføren meldte om hastighetsbegrensninger som den mest merkbare effekten da bilen gikk i strømsparemodus.

Første varsel om at bilen bør lades dukket opp ved 50 kilometer igjen på rekkeviddeanslaget. Ved 7 prosent/20 kilometer resterende batterikapasitet dukket skilpaddesymbolet opp og bilen mistet gradvis hastighet.

Da gjenstående batterikapasitet var nede på 3 prosent, var bilen merkbart svakere og klarte maksimalt 40 km/t i bratte bakker. Etter hvert som bilen nærmet seg 0 prosent ble farten redusert helt ned mot gangfart, før bilen gikk tom i en bratt motbakke.

26. januar 2022

Les også


Fant du det du lette etter?