Test av rekkevidde: Polestar 2
Polestar 2 kjørte 123 kilometer lengre om sommeren sammenlignet med vinterføre, viser NAF og Motors rekkeviddetest.
Vinter
Oppgitt for testbil
470 km
Rekkevidde (WLTP)
19.3 kWh/100km
Forbruk (kWh/100km)
Målt av NAF
344 km
Rekkevidde målt vinteren 2021
21 kWh/100km
Forbruk målt vinteren 2021
Sommer
Oppgitt for testbil
470 km
Rekkevidde (WLTP)
19.3 kWh/100km
Forbruk (kWh/100km)
Målt av NAF
467 km
Rekkevidde målt sommeren 2021
16.6 kWh/100km
Forbruk målt sommeren 2021
Dette tester vi:
- Den faktiske rekkevidden til Polestar 2
- Vi har testet bilen både på vinterføre og sommerføre.
- Hva som faktisk skjer når bilen går i strømsparemodus.
Rekkevidde om sommeren
Sommeren 2021 testet vi Polestar 2 Standard. Denne utstyrsmodellen vil fremover hete Long Range Dual Motor Launch Edition. Bilen var utstyrt med følgende dekkdimensjoner: 245/45-19.
Prislappen på modellen i testen er 478.000 kroner. Polestar 2 har en WLTP-rekkevidde på inntil 470 kilometer og et WLTP-forbruk på 15,6 kWt/100km.
Elbilen kjørte nesten likt som oppgitt WLTP
Sommerens test ble kjørt under optimale forhold med en temperatur mellom 20 og 25 grader og vindstille. Vi målte et forbruk på 16,6 kWt/100 km i snitt på hele turen.
Polestar 2 kjørte 467 kilometer i sommertesten. Det er 3 kilometer kortere enn den oppgitte WLTP-rekkevidden på 470 kilometer. Da bilen hadde 10 prosent batterikapasitet igjen, hadde den kjørt 417 kilometer . I denne testen ble bilen kjørt om lag 24 kilometer etter at det var 0 prosent batteri igjen.
Når batterikapasiteten var på 10% ble det varslet om behov for lading og tilbudt hjelp for å finne nærmeste ladestasjon. Ved 7% ble kraften redusert og bilen gikk inn i paddemodus. Ved 6% kom samme varsel som ved 10. Farten i motbakker ble redusert og lå på maksimalt 45 km/t oppover. Til slutt beveget bilen seg nesten ikke og var i krypemodus i 3-400 meter før det var full stopp. Fikk kjørt bilen noen hundre meter etter en times stopp.
Polestar 2 kom seg nesten over Venabygdsfjellet og stoppet ved 950 m.o.h.
Rekkevidde om vinteren
Vinteren 2021 testet vi Polestar 2 Standard. Denne utstyrsmodellen vil fremover hete Long Range Dual Motor Launch Edition. Bilen var utstyrt med følgende dekk: Viking Contact 7 245/45-19.
Prislappen på modellen i testen er 478.000 kroner. Polestar 2 har en WLTP-rekkevidde på inntil 470 kilometer og et WLTP-forbruk på 15,6 kWt/100km.
Elbilen kjørte kortere enn oppgitt WLTP
Vintertesten ble kjørt i mars, med temperaturer mellom 7 og -2 grader på tørr veibane. Polestar 2 ble kjørt i Eco-modus med enpedals-kjøring på i byen. Eller ble regenerering brukt aktivt av sjåføren ved behov.
Polestar oppgir rekkevidde ved batteriprosent og estimert kilometer oversiktlig i instrumentpanelet. Ved oppstart i parkeringshuset på Vulkan i Oslo hadde bilen en oppgitt rekkevidde på 440 kilometer ved 100%.
I bakkene etter Dombås viste bilen 0% og noen få kilometer rest. På vei opp fjellet gikk bilen i strømsparemodus med mindre og mindre kraft. Sjåføren kjørte 5 kilometer etter 0%. Totalt kjørte sjåføren 344 kilometer.
Gjennomsnittlig forbruk på turen var 21 kWt/100km.
Les også
Fant du det du lette etter?