NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: Polestar 2

Polestar 2 kjørte 123 kilometer lengre om sommeren sammenlignet med vinterføre, viser NAF og Motors rekkeviddetest.

Vinter

Oppgitt for testbil

470 km

Rekkevidde (WLTP)

19.3 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

344 km

Rekkevidde målt vinteren 2021

21 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2021

Sommer

Oppgitt for testbil

470 km

Rekkevidde (WLTP)

19.3 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

467 km

Rekkevidde målt sommeren 2021

16.6 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2021

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Polestar 2
  • Vi har testet bilen både på vinterføre og sommerføre.
  • Hva som faktisk skjer når bilen går i strømsparemodus.

Rekkevidde om sommeren

Sommeren 2021 testet vi Polestar 2 Standard. Denne utstyrsmodellen vil fremover hete Long Range Dual Motor Launch Edition. Bilen var utstyrt med følgende dekkdimensjoner: 245/45-19.

Prislappen på modellen i testen er 478.000 kroner. Polestar 2 har en WLTP-rekkevidde på inntil 470 kilometer og et WLTP-forbruk på 15,6 kWt/100km.

Elbilen kjørte nesten likt som oppgitt WLTP

Sommerens test ble kjørt under optimale forhold med en temperatur mellom 20 og 25 grader og vindstille. Vi målte et forbruk på 16,6 kWt/100 km i snitt på hele turen.

Polestar 2 kjørte 467 kilometer i sommertesten. Det er 3 kilometer kortere enn den oppgitte WLTP-rekkevidden på 470 kilometer. Da bilen hadde 10 prosent batterikapasitet igjen, hadde den kjørt 417 kilometer . I denne testen ble bilen kjørt om lag 24 kilometer etter at det var 0 prosent batteri igjen.

Når batterikapasiteten var på 10% ble det varslet om behov for lading og tilbudt hjelp for å finne nærmeste ladestasjon. Ved 7% ble kraften redusert og bilen gikk inn i paddemodus. Ved 6% kom samme varsel som ved 10. Farten i motbakker ble redusert og lå på maksimalt 45 km/t oppover. Til slutt beveget bilen seg nesten ikke og var i krypemodus i 3-400 meter før det var full stopp. Fikk kjørt bilen noen hundre meter etter en times stopp.

Polestar 2 kom seg nesten over Venabygdsfjellet og stoppet ved 950 m.o.h.

Rekkevidde om vinteren

Vinteren 2021 testet vi Polestar 2 Standard. Denne utstyrsmodellen vil fremover hete Long Range Dual Motor Launch Edition. Bilen var utstyrt med følgende dekk: Viking Contact 7 245/45-19.

Prislappen på modellen i testen er 478.000 kroner. Polestar 2 har en WLTP-rekkevidde på inntil 470 kilometer og et WLTP-forbruk på 15,6 kWt/100km.

Elbilen kjørte kortere enn oppgitt WLTP

Vintertesten ble kjørt i mars, med temperaturer mellom 7 og -2 grader på tørr veibane. Polestar 2 ble kjørt i Eco-modus med enpedals-kjøring på i byen. Eller ble regenerering brukt aktivt av sjåføren ved behov.

Polestar oppgir rekkevidde ved batteriprosent og estimert kilometer oversiktlig i instrumentpanelet. Ved oppstart i parkeringshuset på Vulkan i Oslo hadde bilen en oppgitt rekkevidde på 440 kilometer ved 100%.

I bakkene etter Dombås viste bilen 0% og noen få kilometer rest. På vei opp fjellet gikk bilen i strømsparemodus med mindre og mindre kraft. Sjåføren kjørte 5 kilometer etter 0%. Totalt kjørte sjåføren 344 kilometer.

Gjennomsnittlig forbruk på turen var 21 kWt/100km.

15. januar 2021

Les også


Fant du det du lette etter?