Mellomklasse

Polestar Polestar 2

Polestar 2 er den første helelektriske modellen fra Volvo-eide Polestar.

El Prix sommer 2023

El Prix sommer 2022

El Prix vinter 2022

El Prix sommer 2021

El Prix vinter 2021

El Prix vinter 2024

Testet av

Foto: Siv Seglem Foto: Siv Seglem (Motor) / © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Med et 78 kWh batteri og 500 kilometer rekkevidde er bilen et godt alternativ for dem som ønsker seg en litt mindre familiebil.

Polestar lanserte bilen som en konkurrent til Tesla Model 3 og størrelsen er omtrent den samme som den selvutnevnte konkurrenten. Teknologi og design er ifølge skaperne det som skiller Polestar fra konkurrentene - blant annet er interiøret designet med veganske stoffer og de aller fleste funksjonene til bilen skal være mulig å styre med mobilen eller den avanserte skjermen i midtkonsollen.

Polestar 2 har vært å se på norske veier siden 2021.

Fordeler

  • Gode kjøreegenskaper

  • Mye bil for pengene

  • Enkel betjening av infotainment-system

Ulemper

  • Lite komfortabel sitteposisjon bak

  • Litt dårlig sikt skrått fremover

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

83

/100 av Motor
Les testen

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

el prix Vinter 2024

Polestar 2 Long Range

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
28 min
Maks effekt
205 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
32 min (+4min)
Maks effekt
205 kW (0%)
Ladeeffekt (kW) vinter (10-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

Polestar 2 Long Range Single Motor ladet fra 10 til 80 prosent på 32 minutter under vintertesten 2024.

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Netto batteripakke

79 kWh

Pris for testbil

586 963 kr

Rekkevidde (WLTP)

615 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

15.35 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

  • Bagasjerom bak: 405 liter
  • Bagasjerom foran: 41 liter

Bagasjeromsstørrelsen i Polestar 2 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Polestar 2 bagasjerom med mål

Fysiske mål

Gulv bredde

100 cm

Gulv lengde

101 cm

Høyde opp til setekant

46 cm

Åpning bredde

98 cm

Åpning høyde

64 cm

Frunk bredde

79 cm

Frunk høyde

33 cm

Frunk lengde

33 cm

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Bagasjerom bak

405 liter

Nyttelast

412 kg

Taklast

75 kg

Egenvekt uten fører

2113 kg

Tillatt totalvekt

2600 kg

Hengerfeste

Ja

Tilhengervekt

1500 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Bilens sikkerhet

Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2021)

5/5

Voksne

93% beskyttelse i kollisjon

Barn

89% beskyttelse i kollisjon

Fotgjenger

80% beskyttelse i kollisjon

Sikkerhetssystemer

Ga 83% økt beskyttelse

Testen er levert av Euro NCAP

Lignende modeller