NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: Opel Mokka-e

Opel Mokka-e Ultimate kjørte 263 kilometer i verdens største elbiltest av vinterrekkevidde. Det er 61 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde. Om sommeren kjørte Mokka-e 332,4 kilometer.

Vinter

Oppgitt for testbil

338 km

Rekkevidde (WLTP)

16.2 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

263 km

Rekkevidde målt vinteren 2022

16.4 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2022

Sommer

Oppgitt for testbil

324 km

Rekkevidde (WLTP)

15.6 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

332.4 km

Rekkevidde målt sommeren 2021

13.8 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2021

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Opel Mokka-e.
  • Vi har testet bilen på sommerføre og på vinterføre.
  • Hva som faktisk skjer når bilen går i strømsparemodus.

Rekkevidde om vinteren

Opel oppgir WLTP-rekkevidden for Mokka-e å være inntil 338 kilometer. Rekkevidden kan variere noe avhengig av hvilket utstyrsnivå du velger. Batteripakken i Mokka-e er oppgitt å være 45 kWt netto (det som er tilgjengelig for bruk).

Vår testmodell Ultimate har en WLTP-rekkevidde på 338 kilometer, og et WLTP-forbruk på 16,2 kWt. Bilen er utstyrt med dekkdimensjon 215/60R17. Prislappen på testbilen er 344 900 kroner.

Rekkeviddetesten gjennomføres uten forvarming av kupé eller batteri, men bilen kan forhåndsvarmes fra app eller direkte i bilen. Forvarming av batteri og kupé vil ha en positiv innvirkning på forbruket.

Kjørte 263 kilometer i rekkeviddetesten

Opel Mokka-e ble testet vinteren 2022. Rekkeviddetesten ble kjørt under relativt milde vinterforhold, med tørre veier gjennom store deler av testen. Temperaturen var mellom 0 og minus 10 grader.

Opel Mokka-e kjørte totalt 263 kilometer. Det er 61 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde vår testsjåfør kjørt 245 kilometer. Testsjåføren kjørte 1 kilometer etter at bilen meldte om 0 prosent igjen på batteriet.

Totalt var gjennomsnittsforbruket 16,40 kWt/100 kilometer.

Bilen stoppet på 228 meter over havet.

Rekkevidde om sommeren

Sommeren 2021 testet vi Opel Mokka-e Ultimate utstyrt med følgende dekkdimensjoner: 215/55-18. Prislappen på modellen i testen er 358 000 kroner. Mokka-e har en WLTP-rekkevidde på inntil 324 kilometer og WLTP-forbruk på 15,6 kWt/100 kilometer.

Sommertesten ble kjørt under optimale forhold med en temperatur mellom 20 og 25 grader og vindstille. Vi målte et forbruk på 13,8 kWt/100 kilometer i snitt på hele turen.

Kjørte lenger enn oppgitt WLTP-rekkevidde

Opel Mokka-e kjørte 332,4 kilometer i sommertesten. Det er 8,4 kilometer mer enn den oppgitte WLTP-rekkevidden på 324 kilometer. Da bilen hadde 10 prosent batterikapasitet igjen, hadde den kjørt 287 kilometer. I denne testen ble bilen kjørt om lag 18 kilometer over 0 prosent batteri igjen.

Da det var 12 prosent batterikapasitet igjen, kom første varsel om at ladestand var lav. Samme varsel kom deretter med jevne mellomrom. Ved 2 prosent batteri igjen og 0 kilometer rekkevidde gikk bilen i skilpaddemodus. Sjåføren merket ikke stor forskjell på bilen, men turte ikke kjøre helt til Dovre på E6.

Etter å ha tatt inn på en sidevei var trekkraften merkbart svakere i stigninger. Sideveien hadde bratte bakker der bilen ikke klarte å komme over 50 km/t. Sjåføren kom seg til Dovre der bilen ble kjørt frem og tilbake, motorkraften ble svakere og svakere før bilen til slutt stoppet pent og pyntelig.

Opel Mokka-e kom seg til Dovre og stoppet ved 470 meter over havet.

11. mai 2021

Les også


Fant du det du lette etter?