Mellomklasse

Nissan Leaf

Første generasjon LEAF er den mest solgte elbilen i Norge. Nå er folkets favoritt tilbake i to nye versjoner med større batteri og nye funksjoner. En rekkevidde på opptil 385 km gjør de nye modellene enda mer attraktive på det norske markedet.

El Prix sommer 2020

El Prix vinter 2020

Nissan Leaf 62 kWt © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Nissan har lansert en ny utgave av LEAF som kommer i to versjoner; LEAF som har en batterikapasitet på 40 kWh og LEAF e+ som har en batterikapasitet på 62 kWh.

Nye LEAF har et såkalt Pro Pilot system, som under gode forhold både kan styre, akselererer og bremse bilen under kjøring på motorvei.

Den kan kjøres mesteparten av tiden med bruk av bare gasspedalen. Bilen har fortsatt en bremsepedal, men denne trenger du bare å bruke i nødsituasjoner.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

To varianter ble testet denne sesongen

Nissan Leaf 40 kWt
Nissan Leaf 62 kWt

Nissan LEAF brukte 40 minutter på å lade fra 9 til 79 prosent i vår ladetest i vinter. I sommertesten opplevde vi overoppheting av batteriet og såkalt "rapidgate":

el prix Sommer 2020

Nissan Leaf

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
60 min
Maks effekt
Kommer senere
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
54 min (-6min)
Maks effekt
30 kW
Ladeeffekt (kW) sommer (7-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.

Testresultater

Alle Nissan sine modeller lader med CHAdeMO-kontakt. Nissan LEAF 40 kWt kan lade med 50 kW og skal bruke 60 minutter på å lade til 80 prosent.

Under sommertesten brukte vi 54 minutter på å lade fra 7 til 80 prosent, mens under vintertesten brukte vi 40 minutter på å lade fra 9 til 79 prosent.

Og nei, vi har ikke skrevet feil og blandet vinter og sommertesten. Derimot opplevde vi Nissan LEAF sitt store ankepunkt, nemlig såkalt "rapidgate".

Nissan omtaler dette på sine nettsider i liten skrift hvor de skriver: "Nissan Leaf utstyrt med sikringstiltak for å beskytte batteriet under gjentatte hurtigladinger på kort tid. Ladetiden ved gjentatte hurtigladinger kan øke hvis batteritemperaturen aktiverer teknologien som beskytter batteriet."

Vi hadde allerede fulladet bilen en gang tidligere på dagen, da med full effekt. Under ladetesten derimot registrerte vi derfor kun 30 kW, et typisk tegn på at bilen struper effekten for å skåne batteriet mot overopphetning.

Det betyr et langt og tregt ladestopp.

På vinteren derimot, eller ved første ladestopp, lader bilen jevnt og stabilt i starten, men effekten faller brått etter 30 minutter.

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Pris for testbil

304 500 kr

Rekkevidde (WLTP)

270 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

20.6 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

  • Bagasjerom bak: 350 liter i første modell. 435 liter i nyere modeller
  • Bagasjerom foran: Nei

Bagasjeromsstørrelsen i Nissan Leaf oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Bagasjerom i Nissan Leaf 24 kWh.

Fysiske mål

Gulv bredde

100 cm

Gulv lengde

79 cm

Høyde opp til setekant

64 cm

Åpning bredde

100 cm

Åpning høyde

90 cm

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Bagasjerom bak

435 liter

Nyttelast

360 kg

Taklast

35 kg

Egenvekt uten fører

1705 kg

Tillatt totalvekt

2140 kg

Hengerfeste

Ja

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Lignende modeller