Test av rekkevidde: Nissan Leaf 62 kWt 2020
Nissan Leaf e+ kjører 98 kilometer lengre om sommeren sammenlignet med vinterføre, viser NAF og Motors rekkeviddetest.
Vinter
Oppgitt for testbil
385 km
Rekkevidde (WLTP)
18 kWh/100km
Forbruk (kWh/100km)
Målt av NAF
298.7 km
Rekkevidde målt vinteren 2020
null kWh/100km
Forbruk målt vinteren 2020
Sommer
Oppgitt for testbil
385 km
Rekkevidde (WLTP)
18 kWh/100km
Forbruk (kWh/100km)
Målt av NAF
396.8 km
Rekkevidde målt sommeren 2020
13.7 kWh/100km
Forbruk målt sommeren 2020
Dette tester vi:
- Den faktiske rekkevidden til Nissan Leaf 62 kWt 2020
- Vi har testet bilen både på vinterføre og sommerføre.
- Hva som faktisk skjer når bilen går i strømsparemodus.
Rekkevidde om sommeren
Sommeren 2020 testet vi Nissan Leaf 62 kWt 2020 sin rekkevidde. Testmodellen hadde utstyrsnivå E+Tekna med en prislapp på 394.900 kr. Den var utstyrt med 215/50 R17 dekk og felg.
Elbilen kjørte over en mil lenger enn oppgitt WLTP
Vi har gjennomført et par rekkeviddetester av Nissan Leaf e+ (batteripakke på 62 kWt) og det som er gjennomgående er at den ikke gir seg så lett selv om batteriet viste 0 prosent.
En sommer kjørte vi om lag 14 kilometer etter at batteriet viste 0%. Dessverre for vår testsjåfør var det da full stopp kun tre meter fra hurtigladeren, men det var ikke nærme nok til for ladekabelen til hurtigladere.
Sommeren 2020 kjørte vi ut fra Oslo i strålende sol, 20 varmegrader og null vind. Rekkeviddemåleren viste 415 kilometer, så vi var spente på hvor rett “gjettometeret” skulle få.
Forbruket lå på 13,5 kWt/100km halvveis gjennom testen, før klatringen til Dombås. Inkluderer vi klatringen til Dombås og småkjøring i og rundt Dombås endte forbruket i denne testen på 13,7 kWt/100km.
Testbilen trillet inn til lading hos Eon på Dombås med 0% på batteriet. Basert på tidligere tester kunne vi nok kjørt enda noen kilometer til, men vi valgte å koble bilen til laderen.
Da hadde bilen kjørt 396,8 kilometer.
Rekkevidde om vinteren
Vinteren 2020 testet vi Nissan Leaf 62 kWt 2020 sin rekkevidde. Testmodellen hadde utstyrsnivå Tekna og var utstyrt med 215/50 R17 dekk og felg. Rekkeviddetesten ble gjort uten forvarming av batteri eller kupé. Nissan Leaf er utstyrt med varmepumpe. Det er mulig å forvarme kupeen enten via app eller via forhåndsinnstilling manuelt i bilen.
Elbilen kjørte kortere enn oppgitt WLTP
Vintertesten ble gjennomfør i gjennomsnittlig norsk vinterføre. Regn og sludd i Oslo og 0 grader. Jo lengre nord vi kjørte, jo flere kuldegrader registrerte vi.
Forbruket i testen ble målt til 18,5 kWt/100km, som kun er rett over oppgitt WLTP-forbruket.
Vi kjørte rekkeviddetesten uten forvarming av batteriet, som gjør at rekkevidden vil bli noe kortere enn om vi hadde forvarmet bil og kupé.
I vår test kjørte vi 298,7 kilometer før vi stoppet helt. Da hadde vi kjørt 86 kilometer kortere enn oppgitt rekkevidde.
Les også
Fant du det du lette etter?