NIO ET7

NIO ET7 er den kinesiske rivalen til Tesla Model S. Modellen rapporteres å ha en rekordsettende maksimal rekkevidde på 1000 km etter etter den kinesiske målestandarden.

El Prix sommer 2023

El Prix vinter 2023

Foto: Tomm W. Christiansen / © Tomm W. Christiansen /Motor/ NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

ET7 er en langtraver av en sedan som allerede har gjort suksess på det kinesiske markedet. I tillegg til den banebrytende batteriteknologien som tillater både bytte og utleie av batterier er modellen fullspekket av spennende tekniske innovasjoner; slik som de 33 kameraene og sensorene som hjelper deg å manøvrere den lange doningen og selvfølgelig NIO sin egen A.I følgesvenn Nomi som forsøker være behjelpelig.

Siden dette er en modell hvor det er mulig å bytte batteri, bør det presiseres at det er batteriet med 150 kWh batterikapasitet som gir den ultimate rekkevidden på opp mot 1000 km, mens 100 kWh batteriet er målt til en rekkevidde på 580 kilometer (WLTP). Det at bilen akselererer fra 0-100 på 3,9 sekunder gjør den neppe mindre attraktiv for de som ser etter et godt alternativ til Model S.

Fordeler

  • Lavt støynivå

  • Romslig kupéplass

  • Mulighet for batteribytte

Ulemper

  • Upraktisk

  • Dårlig sikt bakover

  • Mangelfull selvkjøring

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

Slik lader NIO ET7

NIO ET7 lader med CCS-kontakt, og skal i følge produsenten bruke 40 minutter på å lade til 80 prosent. Høyeste effekten bilen lader med er oppgitt å være 126 kW.

Under sommerens test brukte vi 41 minutter og 8 sekunder på å lade fra 6 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 68,8 kWt. Høyeste effekt vi registrerte var 128 kW.

el prix Sommer 2023

NIO ET7

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
40 min
Maks effekt
126 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
39 min (-1min)
Maks effekt
128 kW (+1.6%)
Ladeeffekt (kW) sommer (6-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Om testbilen

Chassis

Sedan

Netto batteripakke

90 kWh

Pris for testbil

634 750 kr

Rekkevidde (WLTP)

580 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

19 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Bilens sikkerhet

Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2022)

5/5

Voksne

91% beskyttelse i kollisjon

Barn

87% beskyttelse i kollisjon

Fotgjenger

73% beskyttelse i kollisjon

Sikkerhetssystemer

Ga 95% økt beskyttelse

Testen er levert av Euro NCAP

Lignende modeller