NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: NIO ES8

NIO ES8 LR 7-seter kjørte 425 kilometer i verdens største elbiltest av vinterrekkevidde. Det er 63 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde. I sommertesten kjørte ES8 443,6 kilometer, som er 56,4 kilometer kortere enn WLTP-rekkevidden.

Vinter

Oppgitt for testbil

488 km

Rekkevidde (WLTP)

Målt av NAF

425 km

Rekkevidde målt vinteren 2022

19.1 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2022

Sommer

Oppgitt for testbil

500 km

Rekkevidde (WLTP)

21.5 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

443.6 km

Rekkevidde målt sommeren 2022

20.3 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2022

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til NIO ES8 7-SETER.
  • Hva som skjer når bilen går i strømsparemodus.
  • Vi har testet bilen på sommerføre og på vinterføre.

Rekkevidde om sommeren

NIO ES8 Long Range 7-seter er en stor familiebil med firehjulstrekk. NIO oppgir WLTP-rekkevidden for ES8 fra 460 til 500 kilometer. Rekkevidden varierer avhengig av hvilket utstyrsnivå du velger. Batteripakken i ES8 er oppgitt å være 100 kWt.

Vår testmodell Signature Edition har en WLTP-rekkevidde på 500 kilometer og et WLTP-forbruk på 21,5 kW/100 kilometer. Den er utstyrt med Continental Max Contact 6 med dekkdimensjon 225/40 R22 foran og 265/40 R22 XL bak. Prislappen på testbilen er 629.000 kroner.

Kjørte 443,6 kilometer i rekkeviddetesten

NIO ES8 ble testet sommeren 2022. Testen ble gjennomført i skiftende norsk sommervær, med temperaturer mellom 7 og 15 grader og nedbør gjennom deler av testen.

ES8 kjørte totalt 443,6 kilometer. Det er 56,4 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 393 kilometer.

Bilen kjørte 9,6 kilometer etter at bilen viste 0 prosent igjen på batteriet.

Bilen befant seg 947 meter over havet da den stoppet.

Totalt var gjennomsnittsforbruket 20,3 kWt/100 km.

Slik oppleves det å kjøre tom for strøm

Første varsel om lavt batteri kom ved 60 km og 13 % gjenstående.

Ved 55 km og 12 % anbefalte stemmen i bilen å aktivere Eco-modus og skru av media. Den tilbød også hjelp med å finne ladestasjoner.

Med 2 % igjen på batteriet og 10 km gjenstående kom et varsel om "extremely low range", altså ekstremt lav rekkevidde. Sjåføren kunne fortsatt kjøre i 80 km/t.

De siste kilometerne klarte ikke bilen å kjøre fortere 10 km/t. Sjåføren fikk ingen flere varsler, heller ikke da bilen stanset.

Rekkevidde om vinteren

Vinterens testmodell er Signature Edition. Modellen vi tester har en WLTP-rekkevidde på 488 km. Vi har ikke fått oppgitt WLTP-forbruk spesifikt for utstyrsnivået på testmodellen. Bilen er utstyrt med dekkene Nokian Hakkapelitta R3 SUV 265/45-21. Prisen på testbilen er 599.000 kroner.

Tilpasset nordiske vinterforhold

ES8 er tilpasset nordiske vinterforhold med varmepumpe og batterivarmer. ES8 har også et snømodus-kjøreprogram som skal regulere følsomheten på gassen for å optimalisere grep på hjulene.

Rekkeviddetesten gjennomføres uten forvarming av kupé eller batteri, men bilen kan forhåndsvarmes fra app eller direkte i bilen. Forvarming av batteri og kupé vil ha en positiv innvirkning på forbruket.

Bli elbil-medlem i NAF!

Kjørte 425 kilometer i rekkeviddetesten

NIO ES8 LR 7-seter ble testet vinteren 2022. Rekkeviddetesten ble kjørt under relativt milde vinterforhold, med tørre veier gjennom store deler av testen. Temperaturen var mellom 0 og -10 grader.

NIO ES8 LR 7-seter kjørte totalt 425 kilometer. Det er 63 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 353 kilometer.

Sjåføren kjørte 22 kilometer etter at bilen meldte om 0 prosent igjen på batteriet.

ES8 oppgir kun forbruk basert på de siste 100 kilometerne. Vi henviser derfor til Motors sin komplette oversikt for forbruk, hvis du er nysgjerrig på forbruket under testen.

Slik oppleves det å kjøre NIO ES8 tom for strøm

NIO ES8 kjørte 22 kilometer etter 0 prosent. Sjåføren meldte om hastighetsbegrensninger som den mest merkbare effekten da bilen gikk i strømsparemodus.

Første varsel om at bilen bør lades dukket opp ved 13 prosent resterende batterikapasitet. Ved 10 prosent ble det varslet om å skru av klimaanlegget.

Da batterikapasiteten nådde 0 prosent var motorytelsen merkbart svakere, men helt OK ifølge sjåføren. Cirka 5 kilometer før bilen stoppet dukket skilpaddesymbolet opp i instrumentdisplayet. Videre etter dette falt motorytelsen og hastigheten gradvis og i en kort stigning senket farten seg ned til 20 km/t før bilen stoppet helt.

12. januar 2022

Les også


Fant du det du lette etter?