0

Test av rekkevidde Mini Cooper SE

NAF og Motors rekkeviddetest viser at Mini Cooper kjører 173 kilometer på vinteren. På sommeren målte vi en rekkevidde på 272 kilometer.

Vinter

Oppgitt for testbil

230 km

Rekkevidde (WLTP)

15.5 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

173 km

Rekkevidde målt vinteren 2021

15.2 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2021

Sommer

Oppgitt for testbil

230 km

Rekkevidde (WLTP)

15.5 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

272 km

Rekkevidde målt sommeren 2020

13.7 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2020

Rekkeviddetest vinteren 2021

Modellen vi benyttet i testen var Mini Cooper SE Experience med WLTP-rekkevidde på 23o kilometer.

Vintertesten ble kjørt i mars, med temperaturer mellom 0 grader og -5 på våt veibane. Mini Cooper ble kjørt i Eco-modus og regenerering ble brukt aktivt under kjøring i byen.

Bilen ble kjørt til så nærme 0% og 0 kilometer sjåføren klarte, men ble ikke kjørt til den stoppet og måtte berges av NAF.

Mini Cooper oppgir rekkevidde hovedsaklig i kilometer, men du kan følge med på estimat for batteriprosent i form av en måler i instrumentpanelet. Ved oppstart i parkeringshuset på Vulkan i Oslo hadde bilen en oppgitt rekkevidde på 148 kilometer.

Da bilen viste 1 % parkerte sjåføren ved ladestasjonen i Lillehammer. I sommer kjørte vi 5 kilometer etter 0%. Vi kunne med andre ord tynet noen flere kilometer ut av batteriet.

Totalt endte vi på 173 kilometer i NAF og Motors rekkeviddetest. Gjennomsnittlig forbruk var 15,2 kWt/100km .

Rekkeviddetest sommeren 2020

Testmodellen vi benyttet i sommertesten var Mini Cooper SE Experience. Den har en batteripakke på 32,6 kWt med en WLTP-rekkevidde på 232 kilometer. Testmodellen var utstyrt med dekk og felg 195/55 R16. Testmodellen har en prislapp på 305 800 kr, inkl. levering.

Mini Cooperen startet fra Oslo med 186 kilometer på telleren. Da testsjåføren startet å kjøre krympet estimert rekkevidde ned til 178 kilometer. Forbruket etter en kilometer var 32,6 kWh/100 km. Forbruket sank etter hvert som vi kjørte og batteriet ble varmt. Ved Ringebu var forbruket 11,3 kWh/100 km. Snittforbruket da bilen stanset og hadde avsluttet rekkeviddetesten var 11,3 kWh/100 km.

Testbilen gikk pene 37 kilometer lengre enn den oppgitte rekkevidden (WLTP). Bilen var fullstendig strømtom etter imponerende 272 kilometer.

Bilen viste at den hadde strøm lenge etter at den passerte den oppgitte rekkevidden på 235 kilometer. Først da bilen rundet 267 kjørte kilometer viste batteriindikatoren 0 prosent. Og da fortsatte den i ytterligere fem kilometer.

Slik oppleves det å kjøre Mini Cooper SE tom for strøm

Bilen varslet først i navigasjonssystemet om at elektrisk rekkevidde er for kort til å nå frem til destinasjonen. Deretter et mildt varsel ved 20 prosent igjen. Da kom det et hvitt faresymbol på dashbordet og meldingen: Rekkevidde-anbefalinger, elektrisk rekkevidde er for kort, kjøremodus blir satt til Green+. Så kom det varsler om lite rekkevidde på løpende bånd på 20 km restrekkevidde (9 % batteri), 10 km restrekkevidde (4 % batteri), 8 km restrekkevidde (3 % batteri), 3 km restrekkevidde (2 % batteri) og 1 km restrekkevidde (1 % batteri). Klimaanlegget slo seg av da det var 3 % batteri igjen.

Testføreren rapporterer at bilen hadde futt i gasspedalen nesten helt til siste slutt og ingen problemer med servo. Etter strømstans ventet testsjåføren litt og startet bilen igjen. Da var det nok strøm til å kjøre til en trygg parkering langs veikanten.

Vår testsjåfør vurderer varslene i bilen som milde sammenliknet med andre biler. Bilens funksjoner fungerer overraskende bra, selv etter 0 prosent er det strøm nok til å parkere bilen ved hurtiglader etter strømstans. Oppleves som relativt trafikksikker ved å kjøre til 0 prosent. Lader raskt opp fra 0 prosent.

Slik gjorde vi testen

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer sammenliknet med rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Det er viktig å huske at dette ikke er en vitenskapelig test, men en praktisk test av rekkevidde under faktiske forhold.

Testruta består av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

Sjåførene ble instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer. Regenereringen ble brukt aktivt under kjøringen.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende og stilte inn klimaanlegget på 20 grader.

Rekkeviddetesten ble gjennomført i nær sagt perfekte forhold, med 20-25 varmegrader, vindstille og sol.

Du kan få et annet resultat om du prøver selv

Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvaming av bilen, rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad

7. januar 2021

Les også


Fant du det du lette etter?