NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: MG ZS Long Range

MG ZS Long Range kjørte 443 kilometer i verdens største elbiltest av sommerrekkevidde. Det er 3 kilometer lenger enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Vinter

Oppgitt for testbil

Kommer

Testresultat kommer i 2023

Kommer

Testresultat kommer i 2023

Målt av NAF

Kommer

Testresultat kommer 2023

Kommer

Testresultat kommer 2023

Sommer

Oppgitt for testbil

440 km

Rekkevidde (WLTP)

17.8 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

443 km

Rekkevidde målt sommeren 2022

15 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2022

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til MG ZS Long Range.
  • Hva som skjer når bilen går i strømsparemodus.
  • Vi har testet bilen på sommerføre og skal teste den igjen på vinteren.

Rekkevidde om sommeren

MG oppgir WLTP-rekkevidden til ZS EV Long Range til inntil 440 kilometer, avhengig av utstyrsnivået du velger. MG oppgir ikke netto størrelse på batteripakken, altså det du har til rådighet under kjøring.

Vår testmodell er av utstyrsnivået Signature Edition og har en WLTP-rekkevidde på 440 kilometer og et WLTP-forbruk på 17,8 kWt/100 kilometer. Da er den utstyrt med Michelin Primacy 3ST med dekkdimensjon 215/55 R17 foran og bak.

Kjørte 443 kilometer i rekkeviddetesten

MG ZS Long Range ble testet sommeren 2022. Testen ble gjennomført i skiftende norsk sommervær, med temperaturer mellom 7 og 15 grader og nedbør gjennom deler av testen.

ZS Long Range kjørte totalt 443 kilometer. Det er 3 kilometer lenger enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 400 kilometer.

Bilen kjørte 7 kilometer etter at bilen viste 0 prosent igjen på batteriet.

Bilen befant seg 792 meter over havet da den stoppet.

Totalt var gjennomsnittsforbruket 15 kWt/100 km.

Slik oppleves det å kjøre tom for strøm

Etter at batteriet gikk ned til 20 %, fikk sjåføren kontinuerlig beskjed om å lade bilen.

Da batteriet var nede på 0 %, kom varsling om hastighetsbegrensning. Bilen ville da ikke kjøre fortere enn 50 km/t.

Bilens maksimale hastighet gikk gradvis nedover. 7 km etter batteriet viste 0 % var det full stans.

Sjåføren forsøkte å starte bilen 45 minutter etter stans. Da kom et varsel om at høyvoltsbatteriet var frakoblet.

24. mai 2022

Les også


Fant du det du lette etter?