Budsjett, Mellomklasse

MG ZS EV

Etter litt trøbbel med etablering og import av sin nye elektriske modell ZS EV har MG endelig fått lansert modellen i Norge. MG ZS EV har batterikapasitet på 44,5 kWh og rekkevidde på 263 km (WLTP).

El Prix vinter 2023

El Prix sommer 2022

El Prix sommer 2020

Testet av

MG ZS Long Range ved El Prix sommer 2022 (Foto: Tomm W. Christiansen) Foto: Tomm W. Christiansen / © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Det klassisk britiske bilmerket MG er tilbake i en kinesisk-eid versjon og starter frieriet til nordmenn med en helelektrisk kompakt SUV. Dette er ikke en bil som er skapt for langturer, men samtidig har den nok rekkevidde til å komme seg godt utenfor bygrensene. ZS EV har en meget konkurransedyktig pris og er den klart rimeligste i sitt segment.

Bilen er tilgjengelig for levering og kan bestilles på MG sine europeiske hjemmesider og hos norske forhandlere av MG.

71

/100 av Motor
Les testen

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

el prix Sommer 2022

MG ZS EV

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
30 min
Maks effekt
92 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
37 min (+7min)
Maks effekt
92 kW (0%)
Ladeeffekt (kW) sommer (8-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

MG ZS lader med CCS-kontakt, og skal bruke 30 minutter på å lade fra 30 til 80 prosent, ifølge produsenten. Den høyeste effekten MG ZS lader med er oppgitt å være 92 kW.

Under sommertesten brukte vi 37 minutter og 18 sekunder på å lade fra 8 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 48 kWt. Høyeste effekt vi målte var 92 kW, noe som er helt på linje med maksimal effekt oppgitt av produsenten. Gjennomsnittlig ladeeffekt var 80 kW.

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Netto batteripakke

69.9 kWh

Pris for testbil

371 990 kr

Rekkevidde (WLTP)

440 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

17.8 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

Vi har målt størrelsen på bagasjerommet i MG ZS EV i centimeter.

Fysiske mål på bilder

Målene i bagasjerommet

Fysiske mål

Gulv bredde

79 cm

Gulv lengde

88 cm

Høyde opp til setekant

47 cm

Åpning bredde

88 cm

Åpning høyde

75 cm

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Bagasjerom bak

488 liter

Nyttelast

375 kg

Taklast

75 kg

Egenvekt uten fører

1620 kg

Tillatt totalvekt

2070 kg

Hengerfeste

Nei

Tilhengervekt

500 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Bilens sikkerhet

Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2019)

5/5

Voksne

90% beskyttelse i kollisjon

Barn

85% beskyttelse i kollisjon

Fotgjenger

64% beskyttelse i kollisjon

Sikkerhetssystemer

Ga 70% økt beskyttelse

Testen er levert av Euro NCAP

Lignende modeller