Budsjett, Mellomklasse

MG MG4

MG MG4 electric er det nyeste tilskuddet til den elektriske stallen fra det klassiske britiske bilmerket som har gjenoppstått med litt kinesisk hjelp. MG4 er en kompaktmodell som følger MG sin vante taktikk og legger seg lavt når det gjelder pris.

El Prix vinter 2023

El Prix sommer 2023

El Prix vinter 2024

Foto: Siv Seglem Foto: Siv Seglem (Motor) / © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

MG MG4 er en kompakt bil som ifølge MG har utmerkede kjøreegenskaper, effektiv energiutnyttelse og innovative førerassistansesystemer. Bilen har en batterikapasitet på 64 kWt og dermed en oppgitt rekkevidde på 435 kilometer (WLTP).

MG4 er den første modellen som er basert på moderskipet SAIC sin MSP-plattform, som i følge dem er både teknisk avansert og fleksibel. MG har opplyst om at de vil tilby et system som vil gjøre det enkelt å bytte batteri på bilen, noe som til nå kun har vært noe NIO tilbyr.

Batteriet på bilen kan brukes som strømkilde (vehicle-to-load) og bilen er utstyrt med en rekke førerassistent- og sikkerhetssystemer. Vi tror allikevel at det som vil trekke mest kunder til denne modellen er den gunstige prisen.

Fordeler

  • Blant de med lavest rekkeviddetap

  • Lav pris på Standardmodell

Ulemper

  • Standardmodell egner seg ikke til langtur

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

el prix Vinter 2024

MG4 Trophy Extended Range

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
38 min
Maks effekt
144 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
36 min (-2min)
Maks effekt
132 kW (-8.3%)
Ladeeffekt (kW) vinter (10-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

MG4 ladet fra 10 til 80 prosent på 36 minutter under vintertesten 2024.

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Netto batteripakke

77 kWh

Pris for testbil

379 000 kr

Rekkevidde (WLTP)

520 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

16.5 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

  • Bagasjerom bak: 350 liter
  • Bagasjerom foran: Nei

Bagasjeromsstørrelsen i MG4 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Målene i bagasjerommet

Fysiske mål

Gulv bredde

95 cm

Gulv lengde

68 cm

Høyde opp til setekant

53 cm

Åpning bredde

97 cm

Åpning høyde

73 cm

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Bagasjerom bak

350 liter

Nyttelast

373 kg

Taklast

60 kg

Egenvekt uten fører

1685 kg

Tillatt totalvekt

2133 kg

Hengerfeste

Nei

Tilhengervekt

500 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Lignende modeller