NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: Mercedes-Benz EQS 450+

Mercedes-Benz EQS 450+ kjørte 620 kilometer i verdens største elbiltest av sommerrekkevidde. Det er 91 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Vinter

Oppgitt for testbil

Kommer

Testresultat kommer i 2023

Kommer

Testresultat kommer i 2023

Målt av NAF

Kommer

Testresultat kommer 2023

Kommer

Testresultat kommer 2023

Sommer

Oppgitt for testbil

711 km

Rekkevidde (WLTP)

18.8 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

620 km

Rekkevidde målt sommeren 2022

17.5 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2022

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Mercedes-Benz EQS 450+.
  • Hva som skjer når bilen går i strømsparemodus.
  • Vi har testet bilen på sommerføre og skal teste den igjen på vinteren.

Rekkevidde om sommeren

Mercedes-Benz oppgir WLTP-rekkevidden for EQS til å være 711 til 780 kilometer. Rekkevidden varierer avhengig av hvilken drivlinje og hvilket utstyrsnivå du velger. Batteripakken i EQS 450+ er oppgitt å være 107,8 kWt netto - altså det du har til rådighet under kjøring.

Vår testmodell Mercedes-Benz EQS 450+ har en WLTP-rekkevidde på 711 kilometer og et WLTP-forbruk på 18,8 kW/100 kilometer. Den er utstyrt med dekkdimensjon 235/55 R19 foran og bak. Prislappen på testbilen er 1.151.625 kroner.

Kjørte 620 kilometer i rekkeviddetesten

Mercedes-Benz EQS 450+ ble testet sommeren 2022. Testen ble gjennomført i skiftende norsk sommervær, med temperaturer mellom 7 og 15 grader og nedbør gjennom deler av testen.

EQS 450+ kjørte totalt 620 kilometer. Det er 91 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 555 kilometer.

Bilen kjørte 28 kilometer etter at bilen viste 0 prosent igjen på batteriet.

Bilen befant seg 750 meter over havet da den stoppet.

Totalt var gjennomsnittsforbruket 17,5 kWt/100 km.

Slik oppleves det å kjøre tom for strøm

Mercedes EQS 450+ var bilen som kjørte lengst i elbiltesten sommeren 2022. Da bilen anslo at det gjenstod 50 km, kom følgende beskjed: "Reserve, lad høyvoltsbatteri".

Det samme varselet kom med jevne mellomrom. Ved 20 km igjen kom beskjeden "Redusert motoreffekt, se instruksjonsbok". Bilen gikk på dette tidspunktet inn i skilpaddemodus.

Da bilen anslo at det ikke var flere km rekkevidde igjen, advarte bilen: "Stans straks, drivsystem vil slås av, lad høyvoltsbatteri".

Sjåføren fikk mange varsler om hva som skjedde. Bilen mistet gradvis motorkraft, før den etter hvert stanset helt.

20. mai 2022

Les også


Fant du det du lette etter?