NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC kjørte 513 kilometer i verdens største elbiltest av vinterrekkevidde. Det er 132 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde. I sommertesten kjørte EQS 580 4MATIC 596 kilometer, som er 51 kilometer kortere enn WLTP-rekkevidden.

Vinter

Oppgitt for testbil

645 km

Rekkevidde (WLTP)

20.1 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

513 km

Rekkevidde målt vinteren 2022

20.7 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2022

Sommer

Oppgitt for testbil

647 km

Rekkevidde (WLTP)

Målt av NAF

596 km

Rekkevidde målt sommeren 2022

null kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2022

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC.
  • Hva som skjer når bilen går i strømsparemodus.
  • Vi har testet bilen på sommerføre og på vinterføre.

Rekkevidde om sommeren

Mercedes Benz EQS 580 4MATIC er for øyeblikket flaggskipet til Mercedes, og første helelektriske i S-klassen.

WLTP-rekkevidden for EQS er oppgitt til å være 647 til 675 kilometer. Rekkevidden varierer avhengig av hvilken drivlinje og hvilket utstyrsnivå du velger.

Batteripakken i EQS 580 er oppgitt å være 107,8 kWt netto - altså det du har til rådighet under kjøring.

Vår testmodell Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC har en WLTP-rekkevidde på 647 kilometer og et WLTP-forbruk på 21,5 kW/100 kilometer. Den er utstyrt med Nokian Hakka R3 SUV med dekkdimensjon 265/40 R21. Prislappen på testbilen er 1.520.174 kroner.

Kjørte 596 kilometer i rekkeviddetesten

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC ble testet sommeren 2022. Testen ble gjennomført i skiftende norsk sommervær, med temperaturer mellom 7 og 15 grader og nedbør gjennom deler av testen.

EQS 580 4MATIC kjørte totalt 596 kilometer. Det er 51 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Rekkevidde om vinteren

Vinterens testmodell av utstyrsnivå AMG har en WLTP-rekkevidde på 645 kilometer og et WLTP-forbruk på 17,2 til 20,1 kWt/100 kilometer. Bilen er utstyrt med dekkdimensjon 235/50-R19. Prisen på testbilen er 592.002 kroner.

EQS er tilpasset nordiske vinterforhold ved at kupéen kan varmes opp før avreise, og bilen kan også gjenvinne overskuddsvarme fra drivlinjen. Oppvarmet frontrute og oppvarmet spylersystem er med på å forbedre vinteregenskapene.

Rekkeviddetesten gjennomføres uten forvarming av kupé eller batteri, men bilen kan forhåndsvarmes fra app eller direkte i bilen. Forvarming av batteri og kupé vil ha en positiv innvirkning på forbruket.

Kjørte 513 kilometer i rekkeviddetesten

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC ble testet vinteren 2022. Rekkeviddetesten ble kjørt under relativt milde vinterforhold, med tørre veier gjennom store deler av testen. Temperaturen var mellom 0 og -10 grader.

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC kjørte totalt 513 kilometer. Det er 132 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 427 kilometer.

Totalt var gjennomsnittsforbruket 20,7 kWt/100 km.

Slik oppleves det å kjøre tom for strøm

Første varsel om at bilen bør lades dukket opp ved 10 prosent resterende rekkevidde i form av en beskjed om at maksimal kraft var begrenset. Ved 9 prosent ble det varslet om at batteriet måtte lades og et gult batteri dekket over resterende kilometer.

Skilpaddemodus slo inn ved 3 prosent / 14 kilometer resterende rekkevidde, noe som førte til en svakere gassrespons.

Ved 2 prosent dukket det opp en beskjed om «Redusert motoreffekt» - men bilen holdt fremdeles 60 km/t. Først da bilen nådde 0 prosent resterende rekkevidde ble gassresponsen veldig dårlig. Sjåføren kjørte bilen i ca. 5 minutter i 60 km/t før bilen gradvis reduserte hastigheten og stoppet i en småbratt bakke.

Bli elbil-medlem i NAF!
26. januar 2022

Les også


Fant du det du lette etter?