NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC kjørte 443 kilometer i verdens største elbiltest av sommerrekkevidde. Det er 75 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Vinter

Oppgitt for testbil

Kommer

Testresultat kommer i 2023

Kommer

Testresultat kommer i 2023

Målt av NAF

Kommer

Testresultat kommer 2023

Kommer

Testresultat kommer 2023

Sommer

Oppgitt for testbil

518 km

Rekkevidde (WLTP)

22.5 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

443 km

Rekkevidde målt sommeren 2022

20.8 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2022

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC.
  • Hva som skjer når bilen går i strømsparemodus.
  • Vi har testet bilen på sommerføre og skal teste den igjen på vinteren.

Rekkevidde om sommeren

Mercedes oppgir WLTP-rekkevidden til EQE 43 4MATIC fra 518 til 533 kilometer, avhengig av utstyrsnivået du velger. Batteripakken er oppgitt å være 96,12 kWt netto - altså det du har til rådighet under kjøring.

Vår testmodell er av utstyrsnivået Premium Plus og har en WLTP-rekkevidde på 518 kilometer og et WLTP-forbruk på 22,5 kWt/100 kilometer. Da er den utstyrt med dekkdimensjon 265/40 R20 foran og 295/35 R20 bak. Prisen på testbilen er 1.166.105 kroner.

Kjørte 443 kilometer i rekkeviddetesten

Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC ble testet sommeren 2022. Testen ble gjennomført i skiftende norsk sommervær, med temperaturer mellom 7 og 15 grader og nedbør gjennom deler av testen.

EQE 43 4MATIC kjørte totalt 443 kilometer. Det er 75 kilometer kortere/lenger enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 377 kilometer.

Bilen kjørte 16,9 kilometer etter at bilen viste 0 prosent igjen på batteriet.

Bilen befant seg 763 meter over havet da den stoppet.

Totalt var gjennomsnittsforbruket 20,8 kWt/100 km.

Ved lavt batterinivå kom det varsel om "Skilpadde, effekt redusert, lad høyvoltsbatteri". Bilen mistet så gradvis effekt uten flere varsler.

24. mai 2022

Les også


Fant du det du lette etter?