Premium

Mercedes-Benz EQE AMG

Mercedes-Benz EQE AMG er en elektrisk E-Klasse med firehjulsdrift. Dette er en sedan-modell som balanserer komfort og det sportslige.

El Prix sommer 2022

Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC. Foto: Tomm W. Christiansen Foto: Tomm W. Christiansen / © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

AMG versjonen av EQE har to motorer og dette er en av grunnene til at bilen klarer 0-100 km/t på skarve 4,2 sekunder. Batterikapasitet på 90,4 kWh gir en rekkevidde på opp til 531 km(WLTP). Inne i bilen domineres fronten av en enorm glassplate som huser tre skjermer med intuitive løsninger på alt det du kan ønske av bilen rent teknologisk – eller en «Hyperscreen» som Mercedes kaller det.

Som vanlig med Mercedes-Benz så ligger listen for komfort, design og teknologi høyt og prisen reflekterer dette – du må fort opp til millionen om du ønsker litt utstyr på bilen.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC brukte 31 minutter og 26 sekunder på å lade fra 5 til 80% i ladetesten sommeren 2022

el prix Sommer 2022

Mercedes-Benz EQE AMG

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
Kommer senere
Maks effekt
170 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
31,26 min
Maks effekt
173 kW (+1.8%)
Ladeeffekt (kW) sommer (5-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC lader med CCS-kontakt. Ladetid fra 10 til 80% oppgis ikke fra produsenten. Den høyeste effekten Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC lader med er oppgitt å være 170 kW.

Under sommertesten brukte vi 31 minutter og 26 sekunder på å lade EQE 43 4MATIC fra 5-80 prosent. Da hadde vi mottatt 73,4 kWt. Høyeste effekt vi målte var 173 kW og gjennomsnittlig effekt var 141 kW.

Om testbilen

Chassis

Sedan

Pris for testbil

897 000 kr

Rekkevidde (WLTP)

518 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

22.5 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Lignende modeller