Premium

Mercedes-Benz EQE

Mercedes-Benz EQE var første helelektriske modell i den populære E-klassen til Mercedes-Benz. Bilen ble først kun levert som sedan, men ble senere også lansert i en SUV-versjon.

El Prix sommer 2023

El Prix vinter 2023

El Prix vinter 2024

Mercedes-Benz EQE. © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

EQE er en rimeligere utgave av EQS. Med batterikapasitet på 90 kWh og rekkevidde på inntil 660 kilometer er dette en modell som er aktuell for dem som trenger lang rekkevidde. Modellen er tilgjengelig i flere versjoner, blant annet med bakhjulsdrift eller firehjulsdrift.

Som vi er vant med fra Mercedes kan EQE bli så luksuriøs man ønsker ut i fra hvor generøs man vil være med detaljer fra utstyrslisten - prisen stiger selvfølgelig i takt med luksusen og på denne modellen havner man fort opp mot millionen.

Fordeler

  • Utmerket komfort

  • God kjørefølelse

  • Mange utstyrsmuligheter

Ulemper

  • Stort rekkeviddetap om vinteren

  • Lite praktisk, blant annet med lite og upraktisk bagasjerom

  • Dyrt utstyr

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

el prix Sommer 2023

Mercedes-Benz EQE

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
31 min
Maks effekt
200 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
30 min (-1min)
Maks effekt
173 kW (-13.5%)
Ladeeffekt (kW) sommer (10-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

Mercedes-Benz EQE 350 4MATIC ladet fra 10 til 80 prosent på 30 minutter under sommertesten 2023.

Om testbilen

Chassis

Sedan

Netto batteripakke

89 kWh

Pris for testbil

1 034 969 kr

Rekkevidde (WLTP)

579 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

17.6 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

  • Bagasjerom bak: 430 liter
  • Bagasjerom foran: Nei

Bagasjeromsstørrelsen i Mercedes EQE oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Mål på bagasjerommet i Mercedes-Benz EQE.

Fysiske mål

Gulv bredde

88 cm

Gulv lengde

98 cm

Høyde opp til setekant

51 cm

Åpning bredde

103 cm

Åpning høyde

56 cm

Om testbilen

Chassis

Sedan

Bagasjerom bak

430 liter

Nyttelast

450 kg

Egenvekt uten fører

2355 kg

Tillatt totalvekt

2880 kg

Hengerfeste

Ja

Tilhengervekt

750 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Bilens sikkerhet

Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2022)

5/5

Voksne

95% beskyttelse i kollisjon

Barn

91% beskyttelse i kollisjon

Fotgjenger

83% beskyttelse i kollisjon

Sikkerhetssystemer

Ga 81% økt beskyttelse

Testen er levert av Euro NCAP

Lignende modeller