Mercedes-Benz EQC
Mercedes-Benz sin EQC er deres første helelektriske SUV og bilen har blitt godt mottatt i Norge.
El Prix vinter 2020
El Prix sommer 2020
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
EQC er en mellomstor SUV med hengerfeste, mulighet for takstativ og et relativt stort bagasjerom. Batterikapasiteten på 80 kWt gir bilen en rekkevidde på 417 kilometer etter WLTP-standarden. Maksytelsen til bilen er 300 kW / 408 hk og dreiemomentet på 760 nm er noe av det bedre i sin klasse.
Fordeler
Stillegående
Høy komfort
Hengerfeste, kan trekke opp til 1800 kg
Ulemper
Lite baggasjeplass for sitt segment
Treg hurtiglading
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
Test av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Ladetesten
Ladetesten blir gjort etter at bilene har kjørt aktivt på motorvei i to timer. De har så kjørt rett til ladestasjonen, uten å stå i kø og vente på plass.
- Vi tester hvor raskt bilene lader fra 10 til 80 prosent.
- Vi måler høyest og gjennomsnitlig effekt av det bilen mottar.
Mercedes-Benz EQC
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
Under vintertesten vi brukte vi 40 minutter på å lade fra 9 til 79 prosent.
EQC skal ha en topp-effekt på 110 kW. Under vintertesten registrerte vi kun 99 kW som høyeste effekt.
Om testbilen
Chassis
SUV
Netto batteripakke
80 kWh
Pris for testbil
689 100 kr
Rekkevidde (WLTP)
403 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
22.3 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Ladetesten blir gjort etter at bilene har kjørt aktivt på motorvei i to timer. De har så kjørt rett til ladestasjonen, uten å stå i kø og vente på plass.
- Vi tester hvor raskt bilene lader fra 10 til 80 prosent.
- Vi måler høyest og gjennomsnitlig effekt av det bilen mottar.
Mercedes-Benz EQC
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
Under sommertesten 2020 holdt EQC mellom 103 og 109 kW frem til 50 prosent. Først da begynte effekten sakte å falle. Tross lavere effekt enn lovet lader EQC på tiden produsenten lover.
Om testbilen
Chassis
SUV
Netto batteripakke
80 kWh
Pris for testbil
689 100 kr
Rekkevidde (WLTP)
403 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
22.3 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?