NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC kjører hele 127 kilometer lengre om sommeren sammenlignet med på vinterføre, viser NAF og Motors rekkeviddetest.

Vinter

Oppgitt for testbil

403 km

Rekkevidde (WLTP)

22.3 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

307 km

Rekkevidde målt vinteren 2020

25.4 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2020

Sommer

Oppgitt for testbil

403 km

Rekkevidde (WLTP)

22.3 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

434 km

Rekkevidde målt sommeren 2020

18.2 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2020

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Mercedes-Benz EQC.
  • Vi har testet bilen både på vinterføre og sommerføre.
  • Hva som faktisk skjer når bilen går i strømsparemodus.

Rekkevidde om sommeren

Sommeren 2021 testet vi Mercedes-Benz EQC. Testbilen var av utstyrsnivået AMG med en prislapp på 686 100 kroner, eks. frakt. Bilen ble testet med dekkdimensjon 255/40R21 og WLTP-rekkevidden for testmodellen var 403 kilometer.

Elbilen kjørte over tre mil lenger enn oppgitt WLTP

Sommerens test ble kjørt under perfekte forhold, med mellom 20 og 25 grader og vindstille. Ved oppstart viste rekkeviddemåleren i bilen 352 kilometer. Etter en kilometers kjøring målte vi et forbruk på 76,8 kWh/100 km. Dette gikk naturlig nok nedover da vi hadde kjørt en stund og batteriet ble varmt. Ved Ringebu målte vi et forbruk på 18,6 kWt/100 km, som er godt under oppgitt WLTP-forbruk på 22,3 kWt/100 km.

Mercedes-Benz EQC kjørte 434 kilometer under testen, og det er 31 kilometer lengre enn WLTP-rekkevidden. Ved avsluttet rekkeviddetest endte vi på et gjennomsnittsforbruk på 18,2 kWt/100 km.

Vi bemerker at testføreren kjørte feil ved Hjerkinn, som betyr at siste del av denne ruten er kjørt i litt annerledes forhold enn de øvrige bilene. Dette ble oppdaget så sent at det ble avgjort å la bilen kjøre videre på en annen rute. I stedet for å kjøre av mot Folldal og Venabygdsfjellet ved Hjerkinn, fortsatte EQC over Dovrefjell, noe forbi Oppdal og tilbake til Oppdal da bilen var tom.

Rekkevidde om vinteren

Vinteren 2020 testet vi Mercedes-Benz EQC. Testbilen var av utstyrsnivået AMG med en prislapp på 686 100 kroner, eks. frakt. Bilen ble testet med dekkdimensjoner: 235/50 R20 foran og 255/45 R20 bak og WLTP-rekkevidden for testmodellen var 403 kilometer.

Elbilen kjørte kortere enn oppgitt WLTP

Testen ble gjort uten forvarming av batteri eller kupé. EQC er utstyrt med varmepumpe. Du kan forvarme batteri og kupé via app eller MBUX for å øke rekkevidden.

Vinterens test ble startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det, men streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

Mercedes-Benz EQC skal ha et forbruk på 22,3 kWt/100 km. Vi registrerte et forbruk på 25,4 kWt/100 km under rekkeviddetesten.

I vinterens test kjørte EQC tom for strøm etter 307 kilometer.

7. januar 2021

Les også


Fant du det du lette etter?