Premium, Familie

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz sin EQC er deres første helelektriske SUV og bilen har blitt godt mottatt i Norge.

El Prix vinter 2020

El Prix sommer 2020

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

EQC er en mellomstor SUV med hengerfeste, mulighet for takstativ og et relativt stort bagasjerom. Batterikapasiteten på 80 kWt gir bilen en rekkevidde på 417 kilometer etter WLTP-standarden. Maksytelsen til bilen er 300 kW / 408 hk og dreiemomentet på 760 nm er noe av det bedre i sin klasse.





Fordeler

  • Stillegående

  • Høy komfort

  • Hengerfeste, kan trekke opp til 1800 kg

Ulemper

  • Lite baggasjeplass for sitt segment

  • Treg hurtiglading

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

Ladetesten blir gjort etter at bilene har kjørt aktivt på motorvei i to timer. De har så kjørt rett til ladestasjonen, uten å stå i kø og vente på plass.

  • Vi tester hvor raskt bilene lader fra 10 til 80 prosent.
  • Vi måler høyest og gjennomsnitlig effekt av det bilen mottar.
el prix Sommer 2020

Mercedes-Benz EQC

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
40 min
Maks effekt
109 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
39 min (-1min)
Maks effekt
109 kW (0%)
Ladeeffekt (kW) sommer (6-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.

Testresultater

Under sommertesten 2020 holdt EQC mellom 103 og 109 kW frem til 50 prosent. Først da begynte effekten sakte å falle. Tross lavere effekt enn lovet lader EQC på tiden produsenten lover.

Om testbilen

Chassis

SUV

Netto batteripakke

80 kWh

Pris for testbil

689 100 kr

Rekkevidde (WLTP)

403 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

22.3 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Lignende modeller