NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC

Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC 2022 kjørte 315 kilometer i verdens største elbiltest av vinterrekkevidde. I sommertesten kjørte EQB 350 4MATIC 411 kilometer, som er 4 kilometer lenger enn WLTP-rekkevidden.

Vinter

Oppgitt for testbil

407 km

Rekkevidde (WLTP)

18.1 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

315 km

Rekkevidde målt vinteren 2022

20.8 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2022

Sommer

Oppgitt for testbil

407 km

Rekkevidde (WLTP)

18.1 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

411 km

Rekkevidde målt sommeren 2022

20.1 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2022

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC.
  • Hva som skjer når bilen går i strømsparemodus.
  • Vi har testet bilen på sommerføre og på vinterføre.

Rekkevidde om sommeren

Mercedes Benz EQB 350 er en praktisk syv-seter med firehjulstrekk. Mercedes oppgir WLTP-rekkevidden for EQB 350 til å være fra 407 til 423 kilometer. Rekkevidden varierer avhengig av hvilket utstyrsnivå du velger.

Batteripakken i 350 er oppgitt å være 66,5 kWt netto - altså det du har til rådighet under kjøring

Vår testmodell med utstyrsnivå AMG har en WLTP-rekkevidde på 407 kilometer og et WLTP-forbruk på 18,1-19,4 kWt/100 kilometer. Bilen er utstyrt med dekk av typen Bridgestone Turanza med dekkdimensjon 235/55 R18 foran og bak. Prislappen på testbilen er 609.194 kroner.

Kjørte 411 kilometer i rekkeviddetesten

Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC ble testet sommeren 2022. Testen ble gjennomført i skiftende norsk sommervær, med temperaturer mellom 7 og 15 grader og nedbør gjennom deler av testen.

EQB 350 4MATIC kjørte totalt 411 kilometer. Det er 4 kilometer lenger enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 364 kilometer.

Bilen kjørte 4 kilometer etter at bilen viste 0 prosent igjen på batteriet.

Bilen befant seg 770 meter over havet da den stoppet.

Totalt var gjennomsnittsforbruket 20,1 kWt/100 km.

Rekkevidde om vinteren

Vinterens testmodell med utstyrsnivå AMG har en WLTP-rekkevidde på 407 kilometer og et WLTP-forbruk på 18,1-19,4 kWt/100 kilometer. Bilen er utstyrt med dekkdimensjon 235/50-R19. Prislappen på testbilen er 592.002 kroner.

EQB er tilpasset nordiske vinterforhold med varmepumpe og HV-PTC-varmer som supplement ved behov.

Rekkeviddetesten gjennomføres uten forvarming av kupé eller batteri, men bilen kan forhåndsvarmes fra app eller direkte i bilen. Forvarming av batteri og kupé vil ha en positiv innvirkning på forbruket.

Bli elbil-medlem i NAF!

Kjørte 315 kilometer i rekkeviddetesten

Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC ble testet vinteren 2022. Rekkeviddetesten ble kjørt under relativt milde vinterforhold, med tørre veier gjennom store deler av testen. Temperaturen var mellom 0 og -10 grader.

Mercedes-Benz EQB 350 4Matic kjørte totalt 315 kilometer. Det er 92 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 283 kilometer.

Sjåføren kjørte 8 kilometer etter at bilen meldte om 0 prosent igjen på batteriet.

Totalt var gjennomsnittsforbruket 20,1 kWt/100 km.

Slik var det å kjøre bilen tom for strøm

Med anslått 50 kilometer igjen viste bilen en melding om at du bør lade, med ikoner for batteri og rekkevidde som gikk fra hvit til gul. Det samme varselet dukket opp ved 20 kilometer igjen. Etter hvert var ikke denne meldingen lenger mulig å klikke vekk på displayet.

En stund etter at bilen viste 0 %, ble bilens topphastighet begrenset til 50 km/t. Noen få kilometer senere ble hastigheten begrenset til 20 km/t.

Rundt 1 km senere opplevde sjåføren at bilen fikk mindre og mindre trekkraft, helt til den stoppet. Etter stopp var alle funksjoner bortsett fra kjøring fortsatt tilgjengelig.

Sjåføren forsøkte å kjøre videre etter 30 minutter, men dette var ikke mulig. Sjåføren opplevde at det var tungvint å få bilen over fra P til N for bilberging.

11. januar 2022

Les også


Fant du det du lette etter?