Test av rekkevidde: Mercedes-Benz EQA 250
Mercedes-Benz EQA 250 2021 kjørte 331 kilometer i verdens største elbiltest av vinterrekkevidde. Det er 70 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.
Vinter
Oppgitt for testbil
401 km
Rekkevidde (WLTP)
18.1 kWh/100km
Forbruk (kWh/100km)
Målt av NAF
331 km
Rekkevidde målt vinteren 2022
19.5 kWh/100km
Forbruk målt vinteren 2022
Sommer
Oppgitt for testbil
417 km
Rekkevidde (WLTP)
18.1 kWh/100km
Forbruk (kWh/100km)
Målt av NAF
451 km
Rekkevidde målt sommeren 2021
15 kWh/100km
Forbruk målt sommeren 2021
Dette tester vi:
- Den faktiske rekkevidden til Mercedes-Benz EQA 250.
- Vi har testet bilen på sommerføre og vinterføre.
- Hva som skjer når bilen går i strømsparemodus.
Rekkevidde om vinteren
Mercedes Benz EQA 250 er en kompakt-SUV med forhjulstrekk. Mercedes oppgir WLTP-rekkevidden for EQA 250 å være inntil 426 kilometer avhengig av hvilket utstyrsnivået du velger. Batteripakken i 250 er oppgitt å være 66,5 kWt netto (tilgjengelig).
Vår testmodell er av utstyrsnivå AMG. Den har en WLTP-rekkevidde på 401 kilometer og WLTP-forbruk på 17-18,3 kWt/100 kilometer. Bilen er utstyrt med dekkdimensjon 235/50-R19. Prislappen på testbilen er 592 002 kroner.
EQA er tilpasset nordiske vinterforhold medvarmepumpe og HV-PTC-varmer som supplement ved behov.
Rekkeviddetesten gjennomføres uten forvarming av kupé eller batteri, men bilen kan forhåndsvarmes fra app eller direkte i bilen. Forvarming av batteri og kupé vil ha en positiv innvirkning på forbruket.
Kjørte 331 kilometer i rekkeviddetesten
Mercedes-Benz EQA ble testet vinteren 2022. Rekkeviddetesten ble kjørt under relativt milde vinterforhold, med tørre veier gjennom store deler av testen. Temperaturen var mellom 0 og -10 grader.
Mercedes-Benz EQA kjørte totalt 331 kilometer. Det er 70 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.
Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 299 kilometer.
Sjåføren kjørte 3 kilometer etter bilen meldte om 0 prosent igjen på batteriet.
Totalt var gjennomsnittsforbruket i testen 19,5 kWt/100 km.
Slik oppleves det å kjøre tom for strøm
Mercedes-Benz EQA 250 kjørte 3 kilometer etter 0 prosent. Sjåføren meldte om hastighetsbegrensninger som den mest merkbare effekten da bilen gikk i strømsparemodus.
Første varsel om at bilen burde lades dukket opp ved 16 prosent resterende batterikapasitet. Skilpadde-symbolet viste seg når det var 5 kilometer igjen, samtidig som en beskjed om redusert motor-effekt.
Sjåføren merket ikke noe til redusert kraft før siste kilometer hvor han sakte mistet kraft i motbakke før bilen stoppet.
Rekkevidde om sommeren
Vi har testet Mercedes Benz EQA Progressive Edition på sommeren. Bilen var utstyrt med følgende dekkdimensjoner; 235/55-18. Prislappen på testmodellen er på 483 841 kroner.
EQA har en WLTP-rekkevidde på inntil 426 kilometer. Utstyrsmodellen vi testet har en WLTP-rekkevidde på 417 kilometer og et forbruk på 18,1 kWt/100 kilometer.
Sommertesten ble kjørt under optimale forhold med en temperatur mellom 20 og 25 grader og vindstille. Vi målte et forbruk på 15 kWt/100 kilometer i snitt på hele turen.
Elbilen kjørte lenger enn oppgitt WLTP
Mercedes-Benz EQA kjørte 451 kilometer i sommertesten. Det er 34 kilometer mer enn den oppgitte WLTP-rekkevidden på 451 kilometer. Da bilen hadde 10 prosent batterikapasitet igjen, hadde den kjørt 401 kilometer.
Da batterikapasiteten var nede på 10 prosent ble det varslet i hvitt: "Reserve, lad høyvoltsbatteriet". Ved 4 prosent ble det varslet med den samme teksten med gul farge. Ved 1 prosent ble det varslet i rødt "Redusert motoreffekt, se instruksjonsboken".
Videre gikk bilen inn i skilpaddemodus og ved 0 prosent ble det varslet i rødt "Stans straks. Drivverk vil slås av." Deretter ble det full stopp etter noen hundre meter, 1030 meter over havet.
Les også
Fant du det du lette etter?