NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: Mercedes-Benz EQA 250

Mercedes-Benz EQA 250 2021 kjørte 331 kilometer i verdens største elbiltest av vinterrekkevidde. Det er 70 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Vinter

Oppgitt for testbil

401 km

Rekkevidde (WLTP)

18.1 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

331 km

Rekkevidde målt vinteren 2022

19.5 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2022

Sommer

Oppgitt for testbil

417 km

Rekkevidde (WLTP)

18.1 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

451 km

Rekkevidde målt sommeren 2021

15 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2021

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Mercedes-Benz EQA 250.
  • Vi har testet bilen på sommerføre og vinterføre.
  • Hva som skjer når bilen går i strømsparemodus.

Rekkevidde om vinteren

Mercedes Benz EQA 250 er en kompakt-SUV med forhjulstrekk. Mercedes oppgir WLTP-rekkevidden for EQA 250 å være inntil 426 kilometer avhengig av hvilket utstyrsnivået du velger. Batteripakken i 250 er oppgitt å være 66,5 kWt netto (tilgjengelig).

Vår testmodell er av utstyrsnivå AMG. Den har en WLTP-rekkevidde på 401 kilometer og WLTP-forbruk på 17-18,3 kWt/100 kilometer. Bilen er utstyrt med dekkdimensjon 235/50-R19. Prislappen på testbilen er 592 002 kroner.

EQA er tilpasset nordiske vinterforhold medvarmepumpe og HV-PTC-varmer som supplement ved behov.

Rekkeviddetesten gjennomføres uten forvarming av kupé eller batteri, men bilen kan forhåndsvarmes fra app eller direkte i bilen. Forvarming av batteri og kupé vil ha en positiv innvirkning på forbruket.

Kjørte 331 kilometer i rekkeviddetesten

Mercedes-Benz EQA ble testet vinteren 2022. Rekkeviddetesten ble kjørt under relativt milde vinterforhold, med tørre veier gjennom store deler av testen. Temperaturen var mellom 0 og -10 grader.

Mercedes-Benz EQA kjørte totalt 331 kilometer. Det er 70 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 299 kilometer.

Sjåføren kjørte 3 kilometer etter bilen meldte om 0 prosent igjen på batteriet.

Totalt var gjennomsnittsforbruket i testen 19,5 kWt/100 km.

Slik oppleves det å kjøre tom for strøm

Mercedes-Benz EQA 250 kjørte 3 kilometer etter 0 prosent. Sjåføren meldte om hastighetsbegrensninger som den mest merkbare effekten da bilen gikk i strømsparemodus.

Første varsel om at bilen burde lades dukket opp ved 16 prosent resterende batterikapasitet. Skilpadde-symbolet viste seg når det var 5 kilometer igjen, samtidig som en beskjed om redusert motor-effekt.

Sjåføren merket ikke noe til redusert kraft før siste kilometer hvor han sakte mistet kraft i motbakke før bilen stoppet.

Rekkevidde om sommeren

Vi har testet Mercedes Benz EQA Progressive Edition på sommeren. Bilen var utstyrt med følgende dekkdimensjoner; 235/55-18. Prislappen på testmodellen er på 483 841 kroner.

EQA har en WLTP-rekkevidde på inntil 426 kilometer. Utstyrsmodellen vi testet har en WLTP-rekkevidde på 417 kilometer og et forbruk på 18,1 kWt/100 kilometer.

Sommertesten ble kjørt under optimale forhold med en temperatur mellom 20 og 25 grader og vindstille. Vi målte et forbruk på 15 kWt/100 kilometer i snitt på hele turen.

Elbilen kjørte lenger enn oppgitt WLTP

Mercedes-Benz EQA kjørte 451 kilometer i sommertesten. Det er 34 kilometer mer enn den oppgitte WLTP-rekkevidden på 451 kilometer. Da bilen hadde 10 prosent batterikapasitet igjen, hadde den kjørt 401 kilometer.

Da batterikapasiteten var nede på 10 prosent ble det varslet i hvitt: "Reserve, lad høyvoltsbatteriet". Ved 4 prosent ble det varslet med den samme teksten med gul farge. Ved 1 prosent ble det varslet i rødt "Redusert motoreffekt, se instruksjonsboken".

Videre gikk bilen inn i skilpaddemodus og ved 0 prosent ble det varslet i rødt "Stans straks. Drivverk vil slås av." Deretter ble det full stopp etter noen hundre meter, 1030 meter over havet.

26. januar 2022

Les også


Fant du det du lette etter?