0

Test av rekkevidde: Mazda MX-30

Mazda MX-30 kjørte 54,6 kilometer lengre om sommeren enn på vinterføre, viser NAF og Motors rekkeviddetest.

Vinter

Oppgitt for testbil

200 km

Rekkevidde (WLTP)

19 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

165 km

Rekkevidde målt vinteren 2021

18 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2021

Sommer

Oppgitt for testbil

200 km

Rekkevidde (WLTP)

19 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

219.6 km

Rekkevidde målt sommeren 2021

13.2 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2021

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Mazda MX-30
  • Vi har testet bilen både på vinterføre og sommerføre.
  • Hva som faktisk skjer når bilen går i strømsparemodus.

Rekkevidde om sommeren

Sommeren 2021 testet vi Mazda MX-30 sin rekkevidde. Vi har testet Mazda MX-30 Cosmo. Bilen var utstyrt med følgende dekkdimensjoner: 215/55-18 . Prislappen på modellen i testen er 274.000 kr. MX-30 har en WLTP-rekkevidde på inntil 200 kilometer og et WLTP-forbruk på 19 kWt/100km.

Elbilen kjørte nærmere to mil lenger enn oppgitt WLTP

Sommerens test ble kjørt under optimale forhold med en temperatur mellom 20 og 25 grader og vindstille. Vi målte et forbruk på 13,2 kWt/100 km i snitt på hele turen.

Mazda MX-30 kjørte 219,6 kilometer i sommertesten. Det er 19,6 kilometer mer enn den oppgitte WLTP-rekkevidden på 200 kilometer. Da bilen hadde 10 prosent batterikapasitet igjen, hadde den kjørt 177 kilometer .

I denne testen ble bilen kjørt om lag 21 kilometer over 0 prosent batteri igjen. Disse kilometerne ble kjørt i normal fartsgrense, mellom 60 og 80 km/t.

Da bilen hadde 9 % batterikapasitet igjen varslet den om lite strøm på batteri og lad snart. Ved 212 kjørte kilometer kom det varsel om at bilen ikke kan kjøres før batteriet er ladet. Beskjedene blir stående i displayet helt ned til 0 %. Veksler mellom disse beskjedene og melding om at akselerasjon ikke er mulig.

Mazda MX-30 kom et stykke opp i Gudbrandsdalen. Den stoppet ved 186 m.o.h.

Rekkevidde om vinteren.

Vinteren 2021 testet vi Mazda MX-30 sin rekkevidde. Testmodellen var av utstyrsnivå First Edition til en prislapp på 259.900 kr. MX-30 har en WLTP-rekkevidde på 200 kilometer.

Elbilen kjørte kortere enn oppgitt WLTP

Vintertesten ble kjørt i mars, med temperaturer mellom 0 grader og -5 på våt veibane. MX-30 ble kjørt i eco-modus og sjåføren brukte regenerering aktivt underveis. Bilen ble kjørt til under 0% og 0 kilometer, men ble ikke kjørt slik at den stoppet helt og måtte berges av NAF.

Etter å ha kjørt ut av Gjøvik hadde sjåføren 8 prosent igjen på batteriet og bilen gikk i skilpaddemodus. Ved null prosent hadde vi kjørt 159 km, men den gikk ytterligere 6 km før sjåføren trillet inn til ladestasjonen.

Gjennomsnittlig forbruk for turen var 18 kWt/100km.

15. januar 2021

Les også


Fant du det du lette etter?