NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: Maxus Euniq6

Maxus Euniq6 kjørte 388,4 kilometer i verdens største elbiltest av sommerrekkevidde. Det er 34,4 kilometer lenger enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Vinter

Oppgitt for testbil

Kommer

Testresultat kommer i 2023

Kommer

Testresultat kommer i 2023

Målt av NAF

Kommer

Testresultat kommer 2023

Kommer

Testresultat kommer 2023

Sommer

Oppgitt for testbil

354 km

Rekkevidde (WLTP)

21 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

388.4 km

Rekkevidde målt sommeren 2022

17.6 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2022

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Maxus Euniq6.
  • Hva som skjer når bilen går i strømsparemodus.
  • Vi har testet bilen på sommerføre og skal teste den igjen på vinteren.

Rekkevidde om sommeren

Maxus oppgir WLTP-rekkevidden Euniq6 til å være 354 kilometer. Batteripakken er oppgitt å være 70 kWt netto - altså det du har til rådighet under kjøring.

Vår testmodell Executive har en WLTP-rekkevidde på 354 kilometer og WLTP-forbruk på 21 kWt/100 kilometer. Prisen på testbilen er 379.900 kroner.

Kjørte 388,4 kilometer i rekkeviddetesten

Maxus Euniq6 ble testet sommeren 2022. Testen ble gjennomført i skiftende norsk sommervær, med temperaturer mellom 7 og 15 grader og nedbør gjennom deler av testen.

Euniq6 kjørte totalt 388,4 kilometer. Det er 34,4 kilometer lenger enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 340,7 kilometer.

Bilen kjørte 6,2 kilometer etter at bilen viste 0 prosent igjen på batteriet.

Totalt var gjennomsnittsforbruket 17,6 kWt/100 km.

Slik oppleves det å kjøre tom for strøm

Med 15 % igjen av batteriet kom første varsel om lavt batteri i dashbordet og på skjermen i midten. Et lignende varsel dukket opp på 10 %.

Ved 5 % advarte bilen om kritisk lavt nivå på batteriet. På dette tidspunktet begynte bilen å miste motorkraft, og maks hastighet var 65 km/t.

Snaut 5 kilometer etter at bilen viste 0 %, var det nærmest ingen respons ved bruk av gasspedalen.

Etter stans var det ingen mulighet for å starte bilen igjen.

24. mai 2022

Les også


Fant du det du lette etter?