NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: Kia EV6 2WD

Kia EV6 RWD kjørte 429 kilometer i verdens største elbiltest av vinterrekkevidde. Det er 99 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde. I sommertesten kjørte EV6 RWD 500,2 kilometer, som er 27,8 kilometer kortere enn WLTP-rekkevidden.

Vinter

Oppgitt for testbil

528 km

Rekkevidde (WLTP)

16.5 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

429 km

Rekkevidde målt vinteren 2022

17.8 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2022

Sommer

Oppgitt for testbil

528 km

Rekkevidde (WLTP)

16.5 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

500.2 km

Rekkevidde målt sommeren 2022

14.8 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2022

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Kia EV6 RWD.
  • Hva som skjer når bilen går i strømsparemodus.
  • Vi har testet bilen på sommerføre og på vinterføre.

Rekkevidde om sommeren

Kia oppgir WLTP-rekkevidden for EV6 RWD fra 371 til 528 kilometer avhengig av hva slags batteripakke, drivlinje og utstyrsnivå du velger. Batteripakken i Long Range, som vi tester, er oppgitt å være 77,4 kWt netto - altså det du har til rådighet under kjøring.

Vår testmodell Exclusive har en WLTP-rekkevidde på 528 kilometer og et WLTP-forbruk på 16,5 kWt/100 kilometer. Prisen på testbilen er 419.000 kroner.

Kjørte 500,2 kilometer i rekkeviddetesten

Kia EV6 RWD ble testet sommeren 2022. Testen ble gjennomført i skiftende norsk sommervær, med temperaturer mellom 7 og 15 grader og nedbør gjennom deler av testen.

EV6 RWD kjørte totalt 500,2 kilometer. Det er 27,8 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 432 kilometer.

Bilen befant seg 317 meter over havet da den stoppet.

Totalt var gjennomsnittsforbruket 14,8 kWt/100 km.

Da bilen viste at batteriet var på 0 %, dukket det opp et skilpaddesymbol. Bilen fortsatte imidlertid å holde normal fart en god stund til.

Sjåføren kunne kjøre videre i 4 km, men måtte stanse før en tunnel.

Rekkevidde om vinteren

Kia oppgir WLTP-rekkevidden for EV6 fra 371 til 528 kilometer avhengig av hva slags batteripakke, drivlinje og utstyrsnivå du velger. Batteripakken i Long Range, som vi tester, er oppgitt å være 77,4 kWt netto - altså det du har til rådighet under kjøring.

Vår testmodell Exclusive har en WLTP-rekkevidde på 528 kilometer og WLTP-forbruk på 16,5 kWt/100 kilometer. Prisen på testbilen er 474.900 kroner.

Kia EV6 er tilpasset nordiske vinterforhold med varmepumpe, vintermodus og batterivarmer.

Rekkeviddetesten gjennomføres uten forvarming av kupé eller batteri, men bilen kan forhåndsvarmes fra app eller direkte i bilen. Forvarming av batteri og kupé vil ha en positiv innvirkning på forbruket.

Kjørte 429 kilometer i rekkeviddetesten

Kia EV6 2WD ble testet vinteren 2022. Rekkeviddetesten ble kjørt under relativt milde vinterforhold, med tørre veier gjennom store deler av testen. Temperaturen var mellom 0 og -10 grader.

Kia EV6 2WD kjørte 429 kilometer. Det er 99 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 353 kilometer. Sjåføren kjørte 23,6 kilometer etter at bilen meldte om 0 prosent igjen på batteriet. Bilen stoppet på 712 meter over havet.

Totalt var gjennomsnittsforbruket 17,8 kWt/100 kilometer.

Slik oppleves det å kjøre tom for strøm

Kia EV6 2WD kjørte 23,5 kilometer etter 0 prosent. Sjåføren meldte om hastighetsbegrensninger og minsket effekt på klimaanlegget som de mest merkbare effektene da bilen gikk i strømsparemodus.

Første varsel om at bilen bør lades dukket opp ved 10 prosent resterende batterikapasitet, etterfulgt av det samme ved 5 prosent. Da batterikapasiteten nådde 0 prosent, gikk bilen i skilpaddemodus og effekten til klimaanlegget ble kraftig redusert.

Sjåføren rapporterte om redusert effekt, men nok kapasitet til å holde 70 kilometer i timen lenge før hastigheten ble redusert til 40-50 kilometer i timen, etterfulgt av stopp like etter.

26. januar 2022

Les også


Fant du det du lette etter?