NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: Kia EV6 4WD

Kia EV6 4WD kjørte 428 kilometer i verdens største elbiltest av vinterrekkevidde. Det er 60 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde. I sommertesten kjørte EV6 4WD 459,2 kilometer, som er 24,8 kilometer kortere enn WLTP-rekkevidden.

Vinter

Oppgitt for testbil

484 km

Rekkevidde (WLTP)

18 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

428 km

Rekkevidde målt vinteren 2022

17.3 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2022

Sommer

Oppgitt for testbil

484 km

Rekkevidde (WLTP)

18 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

459.2 km

Rekkevidde målt sommeren 2022

17 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2022

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Kia EV6 4WD.
  • Hva som skjer når bilen går i strømsparemodus.
  • Vi har testet bilen på sommerføre og på vinterføre.

Rekkevidde om sommeren

Kia oppgir WLTP-rekkevidden for EV6 fra 371 til 528 kilometer avhengig av hva slags drivlinje, batteripakke og utstyrsnivå du velger. Batteripakken i Long Range, som vi tester, er oppgitt å være 77,4 kWt netto – altså det du har til rådighet under kjøring.

Vår testmodell GT-Line har en WLTP-rekkevidde på 484 kilometer og et WLTP-forbruk på 18 kWt/100 kilometer. Prisen på testbilen er 549.900 kroner.

Kjørte 459,2 kilometer i rekkeviddetesten

Kia EV6 4WD ble testet sommeren 2022. Testen ble gjennomført i skiftende norsk sommervær, med temperaturer mellom 7 og 15 grader og nedbør gjennom deler av testen.

EV6 4WD kjørte totalt 459,2 kilometer. Det er 24,8 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 400,6 kilometer.

Bilen kjørte 17 kilometer etter at bilen viste 0 prosent igjen på batteriet.

Bilen befant seg 924 meter over havet da den stoppet.

Totalt var gjennomsnittsforbruket 17 kWt/100 km.

Slik oppleves det å kjøre tom for strøm

Det første varselet kom ved 10 % batteri: "Lavt batterinivå, kjør til nærmeste ladestasjon”. Den samme beskjeden ble konstant vist på skjermen under EV info.

Neste beskjed kom ved 0% batteri og 0 gjenværende km: "Strøm begrenset". Bilen gikk da i skilpaddemodus, og farten ble begrenset til under 50 km/t. Dette skjedde ved 442,2 km kjørt på vei opp mot Venabygd. I de bratteste bakkene var bilen nede i 3-4 km/t, men kjempet seg opp.

Sjåføren fikk deretter bedre fart da bilen hadde krøpet over bakketoppene, og trillet nedover uten indikasjon på regenerering. På noen av langstrekkene på fjellet kom bilen opp i en maksfart på 70 km/t.

Etter 1,7 km døde bilen i en slakk oppoverbakke. Det var fortsatt "liv" i bilen, men den ville ikke kjøre videre etter å ha stått stille i over 30 minutter.

Nødblink og 12-voltsbatteriet døde etter ca 1,5 time. Bilen våknet fint ved batteribooster, ble satt på lading på Vinstra og indikerte at den tok strøm etter 3-4 minutter.

Rekkevidde om vinteren

Kia oppgir WLTP-rekkevidden for EV6 fra 371 til 528 kilometer avhengig av hva slags drivlinje, batteripakke og utstyrsnivå du velger. Batteripakken i Long Range, som vi tester, er oppgitt å være 77,4 kWt netto – altså det du har til rådighet under kjøring.

Vår testmodell GT-Line har en WLTP-rekkevidde på 484 kilometer og et WLTP-forbruk på 18 kWt/100 kilometer. Prisen på testbilen er 549.900 kroner.

Tilpasset nordiske vinterforhold

Kia EV6 er tilpasset nordiske vinterforhold med varmepumpe, vintermodus og batterivarmer.

Rekkeviddetesten gjennomføres uten forvarming av kupé eller batteri, men bilen kan forhåndsvarmes fra app eller direkte i bilen. Forvarming av batteri og kupé vil ha en positiv innvirkning på forbruket.

Laderabatt? Bli medlem, bestill NAF Ladebrikke og NAF Xtra-kort!

Kjørte 428 kilometer i rekkeviddetesten

Kia EV6 4WD ble testet vinteren 2022. Rekkeviddetesten ble kjørt under relativt milde vinterforhold, med tørre veier gjennom store deler av testen. Temperaturen var mellom 0 og -10 grader.

Kia EV6 4WD kjørte totalt 428 kilometer. Det er 60 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde vår testsjåfør kjørt 350,7 kilometer. Sjåføren kjørte 23 kilometer etter at bilen meldte inn 0 prosent på batteriet. Bilen stoppet på 705 meter over havet.

Totalt var gjennomsnittsforbruket i testen 17,6 kWt/100 kilometer.

26. januar 2022

Les også


Fant du det du lette etter?