Test av lading: Kia EV6 4WD
Kia EV6 4WD lader fra 6 til 80 prosent på 35 minutter om vinteren. I sommertesten ladet bilen 10 minutter raskere, totalt drøye 25 minutter fra 6 til 80 prosent.
Slik hurtiglader Kia EV6 4WD
Kia EV6 lader med CCS-kontakt, og skal bruke 18 minutter på å lade fra 10 til 80 prosent, ifølge produsenten. Produsenten opplyser om at EV6 lader med inntil 239 kW.
Under sommertesten brukte vi 25 minutter og 20 sekunder på å lade til 80 prosent. Høyeste effekt vi målte var 200 kW, et godt stykke unna oppgitt maksimaleffekt. Som i vintertesten holder EV6 effekten lenge, og på de drøye 25 minuttene vi ladet mottok bilen totalt 61 kWt. Det er verdt å merke seg at sommerens ladetest ble utført ved rundt 15 grader.
Under vintertesten var vi ikke i nærheten av høyeste effekt. Vi brukte 35 minutter og 2 sekunder på å lade til 80 prosent. Det er fortsatt raskt, men høyeste effekt var kun 158 kW. På ladeøkten hadde vi mottatt 63,4 kWt.
EV6 bruker noe tid på å bygge opp effekten, akkurat som Hyundai IONIQ 5. Den høyeste effekten på 158 kW målte vi ved 47 prosent. EV6 holder effekten lenge, og vi avsluttet med 100 kW ved 80 prosent.
Ladetesten
Ladetesten blir gjort etter at bilene har kjørt aktivt på motorvei i to timer. De har så kjørt rett til ladestasjonen, uten å stå i kø og vente på plass.
- Vi tester hvor raskt bilene lader fra 10 til 80 prosent.
- Vi måler høyest og gjennomsnitlig effekt av det bilen mottar.
Slik gjør vi utregningene
Utregningene for kostnader knyttet til lading er beregnet ut ifra ladekurven og forbruket registrert under elbiltesten. Prisene forutsetter at batteriet lades fra under 10 prosent og er så driftsvarmt som mulig.
Les også
Fant du det du lette etter?