0

Ladetest Kia e-Soul 2020

Kia e-Soul ladet fra 8 prosent til 80 prosent på 60 minutter i vår ladetest.

Vinter

Målt av NAF

55 minutter

Ladetid 8-80% målt 2020

76 kW

Maks effekt målt ved lading 2020

Sommer

Målt av NAF

51 minutter

Ladetid 8-80% målt 2020

71 kW

Maks effekt målt ved lading 2020

Ladekurve Kia e-Soul
kW (effekt) vinter (8-80%)
kW (effekt) sommer (8-80%)

Slik hurtiglader Kia e-Soul

Kia e-Soul lader med CCS-kontakt, og skal bruke 4 minutter på å lade fra 20 til 80 prosent. Høyeste effekten e-Soul lader med er oppgitt å være 80 kW.

Under sommertesten brukte vi 51 minutter og 14 sekunder på å lade fra 6 til 80 prosent, mens under vintertesten brukte vi 60 minutter på å lade fra 8 til 80 prosent.

Ladekurvene deler mange likheter på sommer og vinter, men det er tydelig at e-Soul trives best i sommervarmen. I stedet for å bruke lang tid på å bygge seg opp til toppeffekten klarer den på sommeren å starte lading med 71 kW, og den holder effekten frem til mellom 50 og 60%, da effekten faller både under vinter og sommertesten.

Effekten faller igjen ved rundt 70 prosent. Skal du på langtur vil du spare tid og penger ved å koble ut rundt 70 prosent, før effekten faller ytterligere.

Samtidig er det interessant å se at vi ikke nådde samme toppeffekt som i vinter, tross perfekte ladeforhold.

Slik får du mest ut av hurtigladingen

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri. Hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade, spiller også inn.

Ladingen foregår ofte sakte i starten og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Slik gjorde vi testen

Under sommertesten ladet vi alle bilene under optimale elbilforhold, og det var mellom 15 og 20 varmegrader. Alle bilene ble kjørt i to timer før ladetesten, slik at vi sørget for at alle bilene hadde driftsvarmt batteri før lading.

Under vintertesten ladet vi alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og 2 minusgrader, og her sørget vi også for at de hadde driftsvarmt batteri før lading.

Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity.

30. juni 2020

Les også


Fant du det du lette etter?