0

Test av rekkevidde: Kia e-Niro

Kia e-Niro kjører hele 164,4 kilometer lengre om sommeren sammenlignet med vinterføre, viser NAF og Motors rekkeviddetest.

Vinter

Oppgitt for testbil

455 km

Rekkevidde (WLTP)

15.9 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

360.3 km

Rekkevidde målt vinteren 2020

17.2 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2020

Sommer

Oppgitt for testbil

455 km

Rekkevidde (WLTP)

15.9 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

524.7 km

Rekkevidde målt sommeren 2020

11.9 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2020

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Kia e-Niro.
  • Vi har testet bilen både på vinterføre og sommerføre.
  • Hva som faktisk skjer når bilen går i strømsparemodus.

Rekkevidde om sommeren

Sommeren 2020 testet vi Kia e-Niro Exclusive 2021 sin rekkevidde. Bilen var utstyrt med følgende dekkdimensjoner: 215/55-17.

Prislappen på modellen i testen er 401 900 kroner. e-Niro har en WLTP-rekkevidde på inntil 455 kilometer. Forbruket er angitt på 15,9 kWt/100 km.

Elbilen kjørte nærmere syv mil lenger enn oppgitt WLTP

Kia e-Niro kjørte 524,7 km i sommertesten. Det er 67,0 kilometer mer enn den oppgitte WLTP-rekkevidden på 455 kilometer. Sommerens test ble kjørt under perfekte forhold, med mellom 20 og 25 grader og vindstille vær. Ved oppstart viste rekkeviddemåleren i bilen 453 kilometer. Etter en kilometers kjøring målte vi et forbruk på 43,2 kWh/100 km. Dette gikk naturlig nok nedover da vi hadde kjørt en stund og batteriet ble varmt. Ved Ringebu målte vi et forbruk på 11,9 kWt/100 km, som er godt under oppgitt WLTP-forbruk på 15,9 kWt/100 km.

Testen ble avsluttet da det var 2 prosent batteri igjen, men kilometertelleren hadde sluttet å vise rekkeviddeanslag. Av erfaring vet vi at det er få kilometer igjen når bilen viser 2 prosent, men vi hadde nok kunnet presse noen kilometer til ut av batteriet.

Ved avsluttet rekkeviddetest endte vi på et gjennomsnittsforbruk på 11,9 kWt/100 km.

Rekkevidde om vinteren

Vinteren 2020 testet vi Kia e-Niro Exclusive 2021 sin rekkevidde. Modellen har en prislapp på 401 900 kroner.

Kia e-Niro har en oppgitt WLTP-rekkevidde på inntil 455 kilometer.

Elbilen kjørte kortere enn oppgitt WLTP

Testmodellen var en First Edition med soltak og 17 tommer vinterdekk. Rekkeviddetesten ble gjort uten forvarming av batteri eller kupé. e-Niro er utstyrt med varmepumpe som standard. Batteri og kupé kan forvarmes via bilens kjørecomputer. Forvarming kan bidra til å øke rekkevidden.

Vinterens test ble startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det, men streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

Kia e-Niro skal ha et forbruk på 15,9 kWt/100 km. Vi registrerte et forbruk på 17,2 kWt/100 km under rekkeviddetesten.

I vinterens test kjørte Hyundai Kona tom for strøm etter 360,3 kilometer.

10. juni 2020

Les også


Fant du det du lette etter?