0

Ladetest Kia e-Niro

Kia e-Niro ladet fra 7 til 80 prosent på 50 minutter under sommerens test, mens på vinterens test brukte den 60 minutter på å lade fra 7 til 82 prosent.

Vinter

Målt av NAF

60 minutter

Ladetid 7-82% målt 2020

75 kW

Maks effekt målt ved lading 2020

Sommer

Målt av NAF

50 minutter

Ladetid 7-80% målt 2020

74 kW

Maks effekt målt ved lading 2020

Ladekurve Kia e-Niro
kW (effekt) vinter (7-82%)
kW (effekt) sommer (7-80%)

Slik hurtiglader Kia e-Niro

Kia e-Niro lader med CCS-kontakt, og skal bruke 42 minutter på å lade fra 20 til 80 prosent, i følge produsenten. Høyeste effekten e-Niro lader med er oppgitt å være 80 kW.

Under sommertesten brukte vi 49 minutter og 57 sekunder på å lade fra 7 til 80 prosent, mens under vintertesten brukte vi 60 minutter på å lade fra 7 til 82 prosent.

Ladekurven ser nesten lik ut som i sommertesten vår, men det kan se ut som at bilene bruker lengre tid på å bli varme nok på vinterstid og at det derfor tar lengre tid før de når toppeffekt.

Vi regnistrete den høyeste effekten under vintertesten, med 76 kW. Da brukte vi innstillingen «vintermodus», som skal være mest gunstig for å optimalisere ladingen på vinteren. Om sommeren derimot hold kurven seg jevnere.

Slik får du mest ut av hurtigladingen

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri, og hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade, spiller også inn.

Ladingen foregår ofte sakte i starten og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Slik gjorde vi testen

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri, og hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade, spiller også inn.

Ladingen foregår ofte sakte i starten og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

8. januar 2021

Les også


Fant du det du lette etter?