Test av rekkevidde: Jaguar I-PACE
Jaguar I-PACE var den eneste modellen som ikke kjørte lengre enn oppgitt rekkevidde i NAF og Motors rekkeviddetest.
Vinter
Oppgitt for testbil
436 km
Rekkevidde (WLTP)
21.2 kWh/100km
Forbruk (kWh/100km)
Målt av NAF
333.8 km
Rekkevidde målt vinteren 2020
23.4 kWh/100km
Forbruk målt vinteren 2020
Sommer
Oppgitt for testbil
436 km
Rekkevidde (WLTP)
21.2 kWh/100km
Forbruk (kWh/100km)
Målt av NAF
454.2 km
Rekkevidde målt sommeren 2020
17.8 kWh/100km
Forbruk målt sommeren 2020
Dette tester vi:
- Den faktiske rekkevidden til Jaguar I-PACE
- Vi har testet bilen både på vinterføre og sommerføre.
- Hva som faktisk skjer når bilen går i strømsparemodus.
Rekkevidde om sommeren
Sommeren 2020 testet vi Jaguar I-PACE EV400 AWD Auto S 2021 sin rekkevidde. Testbilen var en Nordic Edition med en prislapp på 659 900 kroner. Bilen var utstyrt med dekkdimensjon 235/65 R18 og WLTP-rekkevidden for testmodellen var 465 kilometer.
Elbilen kjørte over en mil kortere enn oppgitt WLTP
Sommerens test ble kjørt under perfekte forhold, med mellom 20 og 25 grader og vindstille vær. Ved oppstart viste rekkeviddemåleren i bilen 416 kilometer. Etter en kilometer var forbruket 69,7 kWt/100 km. Det sank etterhvert som vi kjørte. Ved Ringebu målte vi et forbruk på 17,4 kWt/100 km, som er godt under oppgitt WLTP-forbruk på 21,2 kWt/100 km.
Jaguaren kjørte 454,7 kilometer under testen, som betyr at Jaguar I-PACE ikke oppfylte egen WLTP - som eneste bil i testen.
Ved avsluttet rekkeviddetest endte vi på et gjennomsnittsforbruk på 17,8 kWt/100 km.
Rekkevidde om vinteren
Vinteren 2020 testet vi Jaguar I-PACE EV400 AWD Auto S 2021 sin rekkevidde. Testmodellen var en 400PS Auto med 20 tommers dekk. WLTP-rekkevidden på testbilen er 436 kilometer. Det er noe kortere enn offisiell rekkevidde på 470 kilometer. Testen ble utført uten forvarming av batteri eller kupé. I-PACE leveres med varmepumpe. Batteri og kupé kan forvarmes via app eller bilen. Forvarming kan bidra til å øke rekkevidden.
Elbilen kjørte kortere enn oppgitt WLTP
Vinterens test ble startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det, men streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.
Bilen kjørte 333,8 kilometer i vintertesten.
Les også
Fant du det du lette etter?