0

Test av rekkevidde Hyundai Kona 2021

Hyundai Kona kjørte 537 kilometer i NAF og Motors test på sommerføre.

Vinter

Oppgitt for testbil

484 km

Rekkevidde (WLTP)

Sommer

Oppgitt for testbil

484 km

Rekkevidde (WLTP)

14.7 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

537 km

Rekkevidde målt sommeren 2021

12.1 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2021

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Hyundai Kona 2021
  • Vi har testet bilen både på vinterføre og sommerføre.
  • Hva som faktisk skjer når bilen går i strømsparemodus.

Rekkevidde om sommeren

Sommeren 2021 testet vi Hyundai Kona electric Premium LR sin rekkevidde. Bilen var utstyrt med følgende dekkdimensjoner: 215/55 R17. Bilen som var med i testen har en WLTP-rekkevidde på inntil 484 kilometer og WLTP-forbruk på 14,7 kWt/100 kilometer.

Elbilen kjørte over fem mil lenger enn oppgitt WLTP

Sommerens test ble kjørt under optimale forhold med en temperatur mellom 20 og 25 grader og vindstille. Vi målte et forbruk på 12,1 kWt/100 kilometer i snitt på hele turen.

Vi testet Hyundai Kona for første gang sommeren 2019. Den kjørte da 568,4 kilometer.

Vi har valgt å teste Hyundai sin rekkeviddemester på nytt, selv om den ikke har fått annet enn kosmetiske oppgraderinger. Hyundai Kona (2021) kjørte 537,5 kilometer i sommertesten. Det er fire mil kortere enn vi kom i fjor sommer men fortsat 53 kilometer mer enn den oppgitte WLTP-rekkevidden på 484 kilometer.

Da bilen hadde 11 prosent batterikapasitet igjen, hadde den kjørt 450 kilometer. I denne testen ble bilen kjørt om lag 7 kilometer etter at det var 0 prosent batteri igjen.

Da bilen hadde 8 prosent batterikapasitet igjen varslet den om lavt batteri, finn nærmeste ladestasjon. Ved 5 prosent batteri igjen kom nytt varsel om å lade og km-anslaget forsvant. Skilpaddemodus kom ved 0 prosent batteri og 530 kjørte kilometer, farten gikk ned til 40 kilometer og så 30 kilometer, før den gradvis gikk langsommere og langsommere. Vi rullet inn på en busslomme for å slippe folk forbi, men da vi holdt rundt 3 kilometer hoppet den i "P" av seg selv, med et litt ubehagelig rykk.

Hyundai Kona kom seg over fjellet og ned til Ringebu igjen før den fortsatte et stykke oppover Gudbrandsdalen igjen. Bilen stoppet ved 306 meter over havet.

31. mai 2021

Les også


Fant du det du lette etter?