0

Ladetest Hyundai Kona 2020

Hyundai KONA electric ladet til 80 prosent på 53 minutter i sommertesten og 55 minutter i vintertesten.

53 minutter

Ladetid 4-80% målt sommeren 2020

55 minutter

Ladetid 9-80% målt vinteren 2020

Ladekurve Hyundai Kona electric
kW (effekt) vinter (9-80%)
kW (effekt) sommer (4-80%)

Slik lader Hyundai KONA electric

Hyundai KONA lader med CCS-kontakt. Produsenten oppgir at den bruker 54 minutter på å lade 0 til 80 prosent, gitt at du kobler til en lader som gir mer 100 kW. Lader du på en 50 kW-lader bruker den 57 minutter på å lade 0 til 80 prosent.

Under sommertesten brukte vi 53 minutter på å lade fra 4 til 80 prosent, mens under vintertesten vi brukte 55 minutter på å lade fra 9 prosent til 80 prosent.

Hyundai KONA skal ha en toppeffekt på 80 kW.

Hyundai KONA bruker lang tid om vinteren på å komme seg opp i maks effekt. Med sommerlige temperaturer derimot klarer den å lade med 70 kW fra første øyeblikk. og holder en jevn effekt lenge. Ved rundt 60 prosent SOC begynner effekten å falle for første gang. Den faller ytterligere ved ca 75 prosent.

Skal du på langtur med Hyundai KONA sparer du tid og penger på å koble fra laderen ved rundt 70 prosent, før effekten er halvvert.

Slik får du mest ut av hurtigladingen

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri. Hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade, spiller også inn.

Ladingen foregår ofte sakte i starten og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Slik gjorde vi testen

Under sommertesten ladet vi alle bilene under optimale elbilforhold, og det var mellom 15 og 20 varmegrader. Alle bilene ble kjørt i to timer før ladetesten, slik at vi sørget for at alle bilene hadde driftsvarmt batteri før lading.

Under vintertesten ladet vi alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og 2 minusgrader, og her sørget vi også for at de hadde driftsvarmt batteri før lading.

Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity.

8. januar 2021

Les også


Fant du det du lette etter?