0

Test av rekkevidde: Hyundai IONIQ

Hyundai IONIQ kjører 63 kilometer lenger om sommeren sammenlignet med vinterføre, viser NAF og Motors rekkeviddetest.

Vinter

Oppgitt for testbil

311 km

Rekkevidde (WLTP)

13.8 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

279.3 km

Rekkevidde målt vinteren 2020

13.1 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2020

Sommer

Oppgitt for testbil

311 km

Rekkevidde (WLTP)

13.8 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

342.2 km

Rekkevidde målt sommeren 2020

11.1 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2020

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Hyundai IONIQ.
  • Vi har testet bilen både på vinterføre og sommerføre.
  • Hva som faktisk skjer når bilen går i strømsparemodus.

Rekkevidde om sommeren

Sommeren 2020 testet vi Hyundai IONIQ electric Premium 2020 sin rekkevidde. Bilen var utstyrt med følgende dekkdimensjoner: 205/60-16

Testbilen var av utstyrsnivået Premium med prislapp på 317 000 kroner, eks. frakt. Den oppgitte WLTP-rekkevidden for testmodellen var 311 kilometer.

Elbilen kjørte over tre mil lenger enn oppgitt WLTP

Sommerens test ble kjørt under perfekte forhold, med mellom 20 og 25 grader og vindstille vær. Ved oppstart viste rekkeviddemåleren i bilen 296 kilometer. Etter en kilometers kjøring målte vi et forbruk på 44,4 kWh/100 km. Dette gikk naturlig nok nedover da vi hadde kjørt en stund og batteriet ble varmt. Ved Ringebu målte vi et forbruk på 11 kWt/100 km, som er godt under oppgitt WLTP-forbruk på 13,8 kWt/100 km.

IONIQ kjørte 342,2 kilometer under testen, og det er 31,2 kilometer lenger enn WLTP-rekkevidden. Ved avsluttet rekkeviddetest endte vi på et gjennomsnittsforbruk på 11,1 kWt/100 km.

FORBRUK: Under vinterens rekkeviddetest hadde vi et forbruk på 13,1 kWt/100 km med Hyundai IONIQ.
FORBRUK: Under vinterens rekkeviddetest hadde vi et forbruk på 13,1 kWt/100 km med Hyundai IONIQ.

Rekkevidde om vinteren

Vinteren 2020 testet vi Hyundai IONIQ sin rekkevidde. Bilen var utstyr med dekkdimensjon 205/60 R16 vinterdekk.

Testbilen var av utstyrsnivået Premium med prislapp på 317 000 kroner, eks. frakt. Den oppgitte WLTP-rekkevidden for testmodellen var 311 kilometer.

Elbilen kjørte kortere enn oppgitt WLTP

Testbilen hadde utstyrsnivå Premium og utstyrt med dekkdimensjon 205/60 R16 vinterdekk. WLTP-rekkevidden på testbilen var 311 kilometer. Testen ble gjort uten forvarming av batteri eller kupé. IONIQ kan leveres med varmepumpe på utstyrsnivå Premium, med mulighet for forvarming av batteri og kupé via app eller i bilen. Forvarming kan bidra til å øke rekkevidden.

I vinterens test ble startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det, men streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

IONIQ skal ha et forbruk på 13,8 kWt/100 km. Vi registrerte et forbruk på 13,1 kWt/100 km under rekkeviddetesten.

I vinterens test kjørte Hyundai IONIQ tom for strøm etter 279,3 kilometer.

7. januar 2021

Les også


Fant du det du lette etter?