Mellomklasse

Hyundai IONIQ Electric

Hyundai IONIQ var starten på en suksesshistorie for Hyundai i Norge - den populære elbilen kom etter hvert i ny versjon, med større batteri og dermed lengre rekkevidde.

El Prix sommer 2020

El Prix vinter 2020

Hyundai Ioniq sommer 2020

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Den vanlige hybridutgaven og den originale elektriske utgaven har begge vært på veien en god stund, men nå har Hyundai kommet med en overhaling av den populære modellen. Med en 38,3 kWh batterikapasitet og rekkevidde på 311 km etter WLTP-standarden er den nye utgaven et hakk bedre enn den forrige, slik det bør være!

At Forbrukerrådet har kåret garantien til Hyundai både på bilen og batteriet til en av de beste, er selvfølgelig også positivt når valget skal tas.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

Nye Hyundai IONIQ har bedre rekkevidde enn forrige generasjon, men lader betydelig saktere og sliter med å få opp effekten i vinterkulden.

Ladeeffekt (kW) sommer (3-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.

Testresultater

Under sommertesten brukte vi 53 minutter og 49 sekunder på å lade fra 3 til 80 prosent, mens under vintertesten vi brukte 65 minutter på å lade fra 8 til 82 prosent.

Sommertesten gikk bedre for Ioniq enn vintertesten. I sommertesten lå vi mellom 42 og 47 kW frem til 50 prosent SOC. Allerede mellom 50 og 55 prosent SOC falt effekten til 36 kW.

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Pris for testbil

307 000 kr

Rekkevidde (WLTP)

311 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

13.8 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

Bagasjerom i Hyundai Ioniq

  • Bagasjerom bak: 350 liter
  • Bagasjerom foran: Nei

Bagasjeromsstørrelsen i Hyundai Ioniq oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Mål i bagasjerommet.

Fysiske mål

Gulv bredde

100 cm

Gulv lengde

90 cm

Høyde opp til setekant

42 cm

Åpning bredde

104 cm

Åpning høyde

66 cm

Lignende modeller