NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av lading: Hyundai IONIQ 2020

Nye Hyundai IONIQ har bedre rekkevidde enn forrige generasjon, men lader betydelig saktere og sliter med å få opp effekten i vinterkulden.

Vinter

Målt av NAF

65 minutter

Ladetid 8-82% målt 2020

35 kW

Maks effekt målt ved lading 2020

Sommer

Målt av NAF

54 minutter

Ladetid 3-80% målt 2020

47 kW

Maks effekt målt ved lading 2020

Ladekurve Hyundai IONIQ Electric
kW (effekt) vinter (8-82%)
kW (effekt) sommer (3-80%)

Slik lader Hyundai IONIQ

IONIQ lader med CCS-kontakt og Hyundai oppgir ikke effekten IONIQ lader med på sine nettsider, men at den skal bruke under 60 minutter – hvis vi velger en lader som gir mer enn 50 kW.

Under sommertesten brukte vi 53 minutter og 49 sekunder på å lade fra 3 til 80 prosent, mens under vintertesten vi brukte 65 minutter på å lade fra 8 til 82 prosent.

Sommertesten gikk bedre for Ioniq enn vintertesten. I sommertesten lå vi mellom 42 og 47 kW frem til 50 prosent SOC. Allerede mellom 50 og 55 prosent SOC falt effekten til 36 kW.

I vintertesten kom vi aldri over 35 kW, og effekten falt brått mot slutten og avsluttet på 14 kW. Det er helt tydelig at selv om vi ladet etter alle kunstens regler slet vi med å få batteriet varmt så det lader mer effektiv i kuldegrader.

Slik får du mest ut av hurtigladingen

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri. Hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade, spiller også inn.

Ladingen foregår ofte sakte i starten og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Slik gjorde vi testen

Under sommertesten ladet vi alle bilene under optimale elbilforhold, og det var mellom 15 og 20 varmegrader. Alle bilene ble kjørt i to timer før ladetesten, slik at vi sørget for at alle bilene hadde driftsvarmt batteri før lading.

Under vintertesten ladet vi alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og 2 minusgrader, og her sørget vi også for at de hadde driftsvarmt batteri før lading.

Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity.

8. januar 2021

Les også


Fant du det du lette etter?