Test av lading: Hyundai IONIQ 2020
Nye Hyundai IONIQ har bedre rekkevidde enn forrige generasjon, men lader betydelig saktere og sliter med å få opp effekten i vinterkulden.
Vinter
Målt av NAF
65 minutter
Ladetid 8-82% målt 2020
35 kW
Maks effekt målt ved lading 2020
Sommer
Målt av NAF
54 minutter
Ladetid 3-80% målt 2020
47 kW
Maks effekt målt ved lading 2020
Slik lader Hyundai IONIQ
IONIQ lader med CCS-kontakt og Hyundai oppgir ikke effekten IONIQ lader med på sine nettsider, men at den skal bruke under 60 minutter – hvis vi velger en lader som gir mer enn 50 kW.
Under sommertesten brukte vi 53 minutter og 49 sekunder på å lade fra 3 til 80 prosent, mens under vintertesten vi brukte 65 minutter på å lade fra 8 til 82 prosent.
Sommertesten gikk bedre for Ioniq enn vintertesten. I sommertesten lå vi mellom 42 og 47 kW frem til 50 prosent SOC. Allerede mellom 50 og 55 prosent SOC falt effekten til 36 kW.
I vintertesten kom vi aldri over 35 kW, og effekten falt brått mot slutten og avsluttet på 14 kW. Det er helt tydelig at selv om vi ladet etter alle kunstens regler slet vi med å få batteriet varmt så det lader mer effektiv i kuldegrader.
Slik får du mest ut av hurtigladingen
Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri. Hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade, spiller også inn.
Ladingen foregår ofte sakte i starten og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.
Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.
Slik gjorde vi testen
Under sommertesten ladet vi alle bilene under optimale elbilforhold, og det var mellom 15 og 20 varmegrader. Alle bilene ble kjørt i to timer før ladetesten, slik at vi sørget for at alle bilene hadde driftsvarmt batteri før lading.
Under vintertesten ladet vi alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og 2 minusgrader, og her sørget vi også for at de hadde driftsvarmt batteri før lading.
Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity.
Les også
Fant du det du lette etter?