NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: Hyundai IONIQ 5 RWD

Hyundai IONIQ 5 RWD kjørte 408 kilometer i verdens største elbiltest av vinterrekkevidde. Det er 73 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde. I sommertesten kjørte Ioniq 5 RWD 446 kilometer, som er 35 kilometer kortere enn WLTP-rekkevidden.

Vinter

Oppgitt for testbil

481 km

Rekkevidde (WLTP)

16.8 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

408 km

Rekkevidde målt vinteren 2022

17.2 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2022

Sommer

Oppgitt for testbil

481 km

Rekkevidde (WLTP)

16.8 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

446 km

Rekkevidde målt sommeren 2022

14.9 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2022

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Hyundai Ioniq 5 RWD.
  • Hva som skjer når bilen går i strømsparemodus.
  • Vi har testet bilen på sommerføre og på vinterføre.

Rekkevidde om sommeren

Hyundai oppgir at WLTP-rekkevidden på Ioniq 5 er fra 451 til 481 kilometer kilometer, avhengig av utstyrsnivået du velger. Batteripakken er oppgitt å være 72,6 kWt netto - altså det du har til rådighet under kjøring.

Vår testmodell er av utstyrsnivå Premium og har en WLTP-rekkevidde på 481 kilometer og et WLTP-forbruk på 16,8 kWt/100 kilometer. Testbilen var utstyrt med dekk av merket Michelin med dekkdimensjon 235/55 R19. Prislappen på testbilen er 489.000 kroner.

Kjørte 446 kilometer i rekkeviddetesten

Hyundai Ioniq 5 RWD ble testet sommeren 2022. Testen ble gjennomført i skiftende norsk sommervær, med temperaturer mellom 7 og 15 grader og nedbør gjennom deler av testen.

Ioniq 5 RWD kjørte totalt 446 kilometer. Det er 35 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 408 kilometer.

Bilen kjørte 19 kilometer etter at bilen viste 0 prosent igjen på batteriet.

Bilen befant seg 895 meter over havet da den stoppet.

Totalt var gjennomsnittsforbruket 14,9 kWt/100 km.

Rekkevidde om vinteren

Hyundai oppgir WLTP-rekkevidden fra 430 til 481 kilometer kilometer avhengig av utstyrsnivået du velger. Batteripakken er oppgitt å være 72,6 kWt netto - altså det du har til rådighet under kjøring.

Vår testmodell er av utstyrsnivå Premium og har en WLTP-rekkevidde på 481 kilometer og et WLTP-forbruk på 16,8 kWt/100 kilometer. Testbilen var utstyrt med dekkene Continental ContiViking 7 med dimensjon 235/55 R19. Prislappen på testbilen er 484.900 kroner.

Rekkeviddetesten gjennomføres uten forvarming av kupé eller batteri, men Ioniq 5 kan forhåndsvarmes fra app eller direkte i bilen. Forvarming av batteri og kupé vil ha en positiv innvirkning på forbruket.

Kjørte 408 kilometer i rekkeviddetesten

Hyundai Ioniq 5 RWD ble testet vinteren 2022. Rekkeviddetesten ble kjørt under relativt milde vinterforhold, med tørre veier gjennom store deler av testen. Temperaturen var mellom 0 og minus 10 grader.

Hyundai Ioniq 5 RWD kjørte totalt 408 kilometer. Det er 73 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde vår testsjåfør kjørt 344 kilometer. Sjåføren kjørte 20,4 kilometer etter at bilen meldte om 0 prosent igjen på batteriet. Bilen stoppet på 773 meter over havet.

Totalt var gjennomsnittsforbruket i testen 17,2 kWt/100 kilometer.

Slik oppleves det å kjøre tom for strøm

Hyundai Ioniq 5 RWD kjørte 20 kilometer etter 0 prosent. Sjåføren meldte om merkbart lavere effekt på klimaanlegget og gradvise hastighetsbegrensninger som de mest merkbare effektene da bilen gikk i strømsparemodus.

Første varsel om at batteriet trengte lading dukket opp ved 10 prosent gjenstående batterikapasitet - med lyd- og symbolvarsel i instrument og display. Videre dukket det opp anbefaling om å kjøre til nærmeste ladestasjon og en avstandsangivelse til nærmeste ladepunkt.

Andre varsel fulgte på 5 prosent, med samme tilhørende anbefaling. Fra 10 prosent lyste også oransje batterisymbol nede til venstre i intrumentskjermen. Hele veien etter 10 prosent gjentok bilen med jevne mellomrom varsel med lyd- og symbolvarsel.

Ved 2 prosent kom det opp varsel om at det ikke var nok batteri til å nå neste lader på ruten. Ved 0 prosent dukket skilpaddesymbolet opp sammen med vedvarende varsel om «strøm begrenset». En stund etter 0 prosent ble det merkbart lavere effekt i klimaanlegget. Bilen kunne fortsette et stykke i normal hastighet på flata, men etter hvert ble hastigheten gradvis begrenset.

Ved 408,5 kilometer stoppet bilen fra ca. 2-3 kilometer i timen og gikk i park. Etter dette var det ikke mulig å få satt bilen i gir. Etter full stopp fungerte fortsatt alle funksjoner som er drevet av 12-voltsbatteriet, som lys, seter, bagasjeromsluke, radio m.m. medfulgt av et varsel om at videre bruk med bilen avslått ville tappe 12-voltsbatteriet.

11. januar 2022

Les også


Fant du det du lette etter?