Test av lading: Hyundai Ioniq 5 RWD
Hyundai IONIQ 5 LR RWD lader fra 5 til 80 prosent på drøye 32 minutter om vinteren og 25 minutter fra 10 til 80 prosent om sommeren.
Slik hurtiglader Hyundai Ioniq 5 RWD
IONIQ 5 lader med CCS-kontakt, og skal bruke 18 minutter på å lade fra 10 til 80 prosent, ifølge produsenten.
Under vintertesten var vi ikke i nærheten av høyeste effekt. Vi brukte 32 minutter og 33 sekunder på å lade til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 56,83 kWt. Den høyeste effekten vi målte var da 145 kW og gjennomsnittlig effekt var på 107 kW. Temperatur under vintertesten var 0 grader.
I sommertesten brukte vi 25 minutter og 32 sekunder på å lade fra 10 til 80 prosent. Da mottok vi 55 kWt. Høyeste effekt ble målt til 186 kW og gjennomsnittlig effekt var på 131 kW. Temperatur under sommertesten var 15 grader.
IONIQ 5 bruker noe tid på å komme opp i høy effekt. Faktisk lader den mest effektivt fra 30 prosent og utover. I sommertesten registrerte vi høyeste effekt ved 34 prosent. I vintertesten leste vi av høyeste effekt ved 54 prosent
Ladetesten
Ladetesten blir gjort etter at bilene har kjørt aktivt på motorvei i to timer. De har så kjørt rett til ladestasjonen, uten å stå i kø og vente på plass.
- Vi tester hvor raskt bilene lader fra 10 til 80 prosent.
- Vi måler høyest og gjennomsnitlig effekt av det bilen mottar.
Slik gjør vi utregningene
Utregningene for kostnader knyttet til lading er beregnet ut ifra ladekurven og forbruket registrert under elbiltesten. Prisene forutsetter at batteriet lades fra under 10 prosent og er så driftsvarmt som mulig.
Les også
Fant du det du lette etter?