0

Test av lading: Hyundai IONIQ 5 LR AWD

Hyundai IONIQ 5 brukte drøye 21 minutter på å lade fra 2 til 80 prosent på sommeren. Hyundai IONIQ lader fra 6 til 80 prosent på drøye 32 minutter om vinteren.

kW (effekt) vinter (5-80%)
kW (effekt) sommer (6-80%)

Slik hurtiglader Hyundai IONIQ 5

IONIQ 5 lader med CCS-kontakt, og skal bruke 18 minutter på å lade til 80 prosent, ifølge produsenten. Fra hvilken batteriprosent den tiden gjelder, opplyses det ikke om.

Under sommertesten opplyste produsenten at IONIQ 5 lader med maks 220 kW. Under vintertesten var dette oppgradert til 239 kW.

Under sommertesten brukte vi 21 minutter og 25 sekunder på å lade fra 2-80 prosent. Da hadde vi mottatt 59,83 kWt. Høyeste effekt vi målte var 220 kW.

Under vintertesten brukte vi lengre tid, og var ikke i nærheten av høyeste effekt. Vi brukte 32 minutter og 33 sekunder på å lade til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 56,83 kWt. Høyeste effekt vi målte var da 145 kW.

IONIQ 5 bruker noe tid på å komme opp i høy effekt. Faktisk lader den mest effektivt fra 30 prosent og utover. I sommertesten registrerte vi høyeste effekt ved 45 prosent. I vintertesten leste vi av høyeste effekt ved 54 prosent.

Ladetesten

Ladetesten blir gjort etter at bilene har kjørt aktivt på motorvei i to timer. De har så kjørt rett til ladestasjonen, uten å stå i kø og vente på plass.

  • Vi tester hvor raskt bilene lader fra 10 til 80 prosent.
  • Vi måler høyest og gjennomsnitlig effekt av det bilen mottar.

Slik gjør vi utregningene

Utregningene for kostnader knyttet til lading er beregnet ut ifra ladekurven og forbruket registrert under elbiltesten. Prisene forutsetter at batteriet lades fra under 10 prosent og er så driftsvarmt som mulig.


Les også


Fant du det du lette etter?